Het voelt bijna onwerkelijk, maar eindelijk is het zover; F1 in Nederland. De Dutch GP ging om 11:30 uur van start met de 1e vrije training. De teams gingen allemaal zo snel mogelijk de baan op om zo veel mogelijk data te verzamelen en om te trainen. Alle teams en de coureurs hebben de tijd hard nodig omdat het circuit (en vooral de kombochten) voor iedereen grotendeels onbekend is. Max Verstappen lijkt zich gelijk thuis te voelen op het circuit in de duinen. Zoals we vaker zeggen: de tijden van de trainingen zeggen nog niet heel veel.
De eerste meters van de 1e vrije training van de GP van Nederland
De eerste spin komt van Yuki Tsunoda, die al na twee minuten achterstevoren staat. Op koude banden geeft hij te veel gas en de achterkant haalt de voorkant in, maar gelukkig is er geen schade. Ocon maakt kort daarna een remfoutje en ook hier blijft alles heel. Je ziet duidelijk dan de coureurs nog op zoek zijn naar de beste lijn, bijvoorbeeld in Hugenholtz. In deze kleine kombocht zien we bijvoorbeeld Gasly een stukje uitschieten. Vettel gaat al binnen tien minuten naar binnen met klachten over zijn motor.
Max Verstappen schiet gelijk naar de top
Max Verstappen weet gelijk goed het tempo te vinden en noteert de snelste tijd aan het begin van de training. Andere coureurs halen hem snel in, maar Verstappen komt met een gepast antwoord en duikt onder de 1 minuut en 13 seconden. Uiteindelijk rijdt Norris 0,076 seconde van Verstappens tijd af, maar Max krijgt niet direct de kans om de tijd te verbeteren, want het gaat mis bij Vettel.
De rode vlag
Vettel gaat weer de baan op na een check van de pitcrew, maar zet hem met 43 minuten te gaan stil naast de baan. Terwijl hij loopt te hannesen met een onhandige brandblusser, gaan de rode vlaggen omhoog en iedereen moet terug naar de pits. De indicator op de auto geeft aan dat de auto niet ‘electrically safe’ is om aan te raken. Daardoor duurt het erg lang voordat de auto geborgen is. De klok blijft ondertussen doorlopen en de teams missen hun cruciale circuittijd. Na 25 minuten staat de auto van Vettel pas achterop de vrachtwagen.
Als de motor van Vettel niet meer te redden is, dan heeft Aston Martin een probleem. Als hij niet een van zijn oude motoren kan hergebruiken, moet hij aan z’n vierde motor en dat betekent een gridstraf. Nieuws over de motor zal volgen na een grondige inspectie. De vloeistoffen die de motor over de baan spuugde, zijn geen goed voorteken. Met nog maar iets meer dan zes minuten op de klok mag de 1e vrije training van de GP van Nederland weer hervat worden.
De laatste minuten van de training
Alle teams komen naar buiten op de zachte band. De F1-auto’s kruipen de pitstraat uit om wat ruimte te houden met de voorganger. Ondanks de drukte kunnen de coureurs snellere tijden neerzetten. Leclerc is de eerste die Norris verbetert, maar ook de Mercedi zetten goede tijden neer. Door alle drukte wordt Norris bijna van de baan gereden door een Alpine. Bottas, Schumacher en Gasly willen in de laatste momenten allemaal een snelle ronde maken, en je ziet ze zowaar racen aan het einde van de training.
Uiteindelijk zet Hamilton de snelste tijd neer met Verstappen 0,097 seconde achter hem. Daarna staan de Ferrari’s in de top vijf met Bottas als hekkensluiter.
1e vrije training van de GP van Nederland 2021
01. Hamilton
02. Verstappen
03. Sainz
04. Leclerc
05. Bottas
Data en tijden van de GP van Nederland 2021
Vrijdag 3 september 2021
2e vrije training: 15:00 uur – 16:00 uur
Zaterdag 4 september 2021
3e vrije training: 12:00 uur – 13:00 uur
Kwalificatie: 15:00 uur – 16:00 uur
Zondag 5 september 2021
Race: 15:00 uur
Reacties