Vorige weekenden klaagden coureurs over de grote snelheidsverschillen tussen de auto’s, vooral tijdens de kwalificatie. De verschillen ontstaan wanneer de ene coureur een snelle ronde probeert te doen en een andere coureur een afkoelrondje doet. Om gevaarlijke situaties te voorkomen zijn er nu plekken op het circuit waar niet langzaam gereden mag worden. Ook wordt er streng toezicht gehouden op de limieten van de baan.
Na iets meer dan een halfuur maakt Sainz een inschattingsfout en slipt in bocht 7 de muur in. Met een kapotte achtervleugel kruipt hij richting de pitsstraat. De bandenstapel in de bocht moet worden gerepareerd, en daarna kan de training worden hervat. Maar het duurt niet lang voordat Latifi zijn Williams de bandenstapel in drukt in bocht 10. ‘Ik crashte’, meldt hij droog over de boordradio. Er verschijnt een rode vlag en iedereen moet naar binnen.
Als de sessie wordt hervat, is het druk op de baan. Ricciardo worstelt zich door de massa en zet de op één na snelste tijd neer, achter Bottas. Verstappen zit daar net achter. Grosjean maakt ook een inschattingsfout, maar blijft gelukkig uit de muur. Hamilton houdt zich niet bezig met snelheid in de training, zo lijkt het. Hij rijdt op een harde band en heeft extra brandstof aan boord (en dus extra gewicht). Bovendien verprutst hij zijn banden waardoor ze een vlakke plek hebben. Hij noteert een negentiende plaats, nog net boven Latifi.
1e vrije training van de GP van Rusland 2020
01. Bottas
02. Ricciardo
03. Verstappen
04. Perez
05. Stroll
Data en tijden van de GP van Rusland 2020
Vrijdag 25 september 2020
2e vrije training: 14:00 uur – 15:30 uur
Zaterdag 26 september 2020
3e vrije training: 11:00 uur – 12:00 uur
Kwalificatie: 14:00 uur – 15:00 uur
Zondag 27 september 2020
Race: 13:10 uur
Reacties