De eerste race van het F1-seizoen 2019 is gereden. Dit zijn de vijf belangrijkste dingen die we hebben geleerd van de GP van Australië.
Mercedes toch weer favoriet voor de titel
Tijdens de testdagen in Barcelona leek Ferrari het snelst te zijn. Ook al weten we dat je niet te veel kunt opmaken uit deze tests, er was toch een beetje hoop dat Ferrari weerstand kon bieden tegen de dominantie van Mercedes. Maar het Duitse team liet in Melbourne zien wie de baas is door Ferrari zowel in de race als in de kwalificatie compleet af te troeven. En tijdens de GP was het dit keer vooral Bottas die iedereen ver achter zich liet.
Het is uiteraard nog maar de eerste race en als je op het Albert Park Street Circuit wint, betekent het niet dat je de titel al in handen hebt. Verstappen zat een groot deel van de race Hamilton op de hielen en Ferrari belooft sneller te worden in de volgende races. Er is dus een mogelijkheid dat dit alsnog een spannende titelstrijd gaat worden.
Gasly moet zijn zitje nog verdienen
De kersverse teamgenoot van Verstappen had het verloop van de kwalificatie niet geheel in eigen handen. Het team besloot om hem niet nog een ronde te laten rijden, wat ervoor zorgde dat hij vanaf de achttiende plek moest starten. Maar als we vorig jaar een coureur van Mercedes, Ferrari of Red Bull achteraan zagen starten, duurde het vaak slechts enkele ronden voordat ze weer vooraan reden. Het lukte de Franse Red Bull-coureur gisteren echter niet eens om aan het einde van de race in de punten te rijden.
Het was niet het oorspronkelijke plan van Red Bull om Gasly dit jaar al in een van hun auto’s te laten rijden, maar door het vertrek van Ricciardo was hij de beste optie. Als Gasly wil laten zien dat hij zijn zitje echt verdient, zal hij nog even flink aan moeten zetten. Met een Red Bull moet je vrijwel altijd in de punten kunnen komen, ongeacht de startpositie.
Een punt voor de snelste ronde is een goed idee
We wisten al vrij vroeg in de race dat Bottas ging winnen als alles zonder problemen verliep. Maar hoeveel punten hij zou krijgen, was nog maar de vraag. Vanaf dit jaar krijgt de coureur met de snelste raceronde één extra punt. En als er punten te verdienen zijn, komen coureurs daarop af als bijen op de honing. Vlak voor het einde van de race had Verstappen nog de snelste ronde gereden. Verstappen, Hamilton en Bottas besloten allemaal nog een poging te doen om het extra punt te veroveren. De Fin ging er uiteindelijk mee vandoor en scoorde 26 punten. Ook al heeft de leider in de race een voorsprong van een halve minuut, het extra punt kan nog tot en met de laatste ronde worden gewonnen.
Alles is mogelijk in de middenmoot
Maar liefst acht teams wisten punten te scoren in Melbourne. Alleen McLaren en Williams eindigden met nul punten. Het aantal echte inhaalacties in Australië mag dan altijd beperkt zijn, we zagen wel veel gevechten tussen coureurs van verschillende teams. Als het saai is bij de topteams, hebben we in ieder geval spektakel in de middenmoot om van te genieten. En er zal ook genoeg materiaal zijn voor een tweede seizoen van de Netflix-serie Drive to Survive.
Williams is volkomen hopeloos
Een dramatische, uitzichtloze puinhoop. Dat is de beste manier waarop je de situatie bij Williams kunt omschrijven. Waar de Formule 1-auto’s de laatste drie jaar steeds sneller zijn geworden, zijn de kwalificatietijden van Williams ieder jaar langzamer geworden. In de race werden Russell en Kubica respectievelijk op twee en drie ronden gezet door Bottas. Er is dan ook weinig hoop dat het team op eigen kracht om punten kan gaan strijden.
Stand F1-kampioenschap na de GP van Australië 2019
1.
V. Bottas
26
2.
L. Hamilton
18
3.
M. Verstappen
15
4.
S. Vettel
12
5.
C. Leclerc
10
6.
K. Magnussen
8
7.
N. Hulkenberg
6
8.
K. Räikkönen
4
9.
L. Stroll
2
10.
D. Kvyat
1
11.
P. Gasly
0
12.
L. Norris
0
13.
S. Pérez
0
14.
A. Albon
0
15.
A. Giovinazzi
0
16.
G. Russell
0
17.
R. Kubica
0
18.
R. Grosjean
0
19.
D. Ricciardo
0
20.
C. Sainz Jr.
0
De volgende race is de GP van Bahrein op 31 maart.
Reacties