Lewis Hamilton doorbrak in Hongarije de reeks van vijf pole-positions van Max Verstappen. De Britse-coureur was 0,003 seconden sneller in de kwalificatie dan Verstappen. Helaas zorgde dit een dag later niet voor veel spanning vooraan. Verstappen versloeg Hamilton in de eerste bocht en was daarna gezien. Wellicht maken Hamilton en de andere achterblijvers deze week meer kans tijdens de GP van België van 2023.

Het circuit Spa-Francorchamps ligt onder vuur. Ten eerste omdat het contract van het circuit met de F1 afloopt. Daardoor zouden de races in Zandvoort en Spa elkaar in de toekomst kunnen gaan afwisselen. Daarnaast overleed Formule-talent Dilano van ‘t Hoff eerder dit jaar na een heftige crash op Spa. Dit wakkerde voor de zoveelste keer de discussie aan om het circuit drastisch te veranderen. Voorlopig zijn er nog geen plannen voor grote aanpassingen aan de baan.

Nog een reden om wat vervelende gevoelens te krijgen bij het iconische circuit, is de race in 2021. Toeschouwers moesten bij die race drie uur in de stromende regen wachten voor er wat actie op de baan was. Uiteindelijk zag het publiek de auto’s drie keer langskomen achter de safety car. Vanuit veiligheidsoogpunt waarschijnlijk een goede keuze, maar moest het echt zo lang duren om een beslissing te nemen?

Wat moet ik weten over de GP van België 2023?

We hopen dit jaar op een veilige race waarbij alle ronden gewoon gereden kunnen worden. Dat worden er deze editie een stuk meer, want het wordt een sprintweekend. Voor de goede orde hier nog een keer de volgorde van de sessies. Op vrijdag krijgen we de eerste en enige training. Hierna volgt de kwalificatie voor de race. Zaterdag begint met een aparte kwalificatie voor de sprintrace. Later die dag is de sprintrace en op zondag is de hoofdrace.

Spa-Francorchamps lay-out

Het circuit in de Ardennen is 7 kilometer lang en heeft negentien bochten. Het grootste gedeelte van de ronde trap je het gaspedaal zo diep mogelijk waardoor er hoge snelheden worden gehaald op Spa. Dat Verstappens Red Bull de snelste zal zijn, weet je inmiddels. We vermoeden dat McLaren weer het tweede team zal zijn, gevolgd door Ferrari. Houdt ook Albon in de gaten, want zijn Williams wil wel in een rechte lijn.

Voor wie staat er veel op het spel?

Het F1-team van Alpine heeft nogal wat recht te zetten. In de laatste twee races scoorde Alpine geen punten. Het toppunt van teleurstelling kwam vorige week toen de auto’s ongelukkig botsten. Daar komt bovenop dat concurrent McLaren een toverdrankje heeft gedronken en nu meevecht om de podiumplaatsen. Alpine kan dus wel een opsteker gebruiken.

Van de andere kant moet ook Ferrari zich zorgen gaan maken om McLaren. Het team in Maranello staat nog 80 punten voor op McLaren, maar de voorsprong wordt elk raceweekend kleiner. Iedere week is het weer de vraag waar het deze keer fout gaat bij Ferrari. Daarbij gaat de SF23 vooralsnog niet zo lekker op snelle banen. Ferrari moet dus proberen om de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Wat zegt Max Verstappen?

Verstappen vertelt op redbullracing.com: ‘Ik kijk uit naar de sprintrace in België. Het ziet ernaar uit dat het best een regenachtig weekend gaat worden dus we gaan zien wat voor impact dat gaat hebben. Het maakt het altijd een beetje interessanter en chaotischer. Spa is natuurlijk mijn favoriete circuit op de kalender, dus ik kijk ernaar uit om er te racen en de fans te zien. Het zou een leuk weekend moeten worden.’

Verstappen reist met veel vertrouwen af naar België: ‘Het zal interessant worden om te zien hoe onze auto presteert in de hogesnelheidsbochten. Ik heb goede herinneringen aan Spa. Na de geweldige teamprestatie in Hongarije hoop ik dat we dit weekend kunnen leveren.’

Hoe is het weer op Spa in België?

Verstappen heeft inderdaad goed naar de weerberichten gekeken. De meeste regen valt op vrijdag. Het kan dan ook bliksemen. Daardoor wordt het interessant om te zien of er überhaupt gereden wordt tijdens de eerste dag van het sprintweekend. Mocht je als toeschouwer naar de GP van België gaan, vraag dan jezelf af of het verstandig in de bossen naast de baan te blijven wanneer het dondert en bliksemt.

Een dag later kan het weer gaan regenen, maar dan is dat waarschijnlijk minder hevig dan op vrijdag. Voor racedag wordt voorspelt dat het om 11:00 uur kan regen waarna het even droog is. Op het moment dat de regen moet starten, kan er een nieuwe bui komen. Stel je voor: alle coureurs starten op slicks en moeten allemaal naar binnen komen omdat het halverwege de ronde met bakken uit de hemel komt.

Hoe laat begint F1 op Spa?

Vrijdag
1e vrije training: 13:30 uur – 14:30 uur
Kwalificatie: 17:00 uur – 18:00 uur

Zaterdag
Sprint Shootout: 12:00 uur – 12:44 uur
Sprintrace: 16:30 uur – 17:30 uur

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)