Het is nu al een gek weekend op Silverstone. Op vrijdag leek Williams een grote stap voorwaarts te hebben gemaakt. Een dag later stapt McLaren naar voren. Het Britse team kwam in een vermakelijke kwalificatie op de tweede en derde plaats terecht. Max Verstappen was – natuurlijk – de snelste en begint vandaag vanaf de eerste plaats.

De grote vragen zijn: kan McLaren het tempo vooraan volhouden in de race? En hoe ver kan Alexander Albon opklimmen vanaf de achtste plaats? Ook kijken we uit naar de opmars van Pérez. Wat kan hij presteren vanaf de vijftiende plaats? Dan hebben we nog te maken met het Britse klimaat. Kan een regenbui voor nog meer spektakel zorgen? De start is in ieder geval droog. Tijd voor antwoorden op deze vragen.

De start van de GP van Groot-Brittannië 2023

Lando Norris heeft de beste start en Max Verstappen kan niets anders doen dan toezien hoe de Britse coureur de leiding van de Britse GP pakt. Verstappen krijgt ook meteen Piastri in zijn nek, maar die weet Verstappen achter zich te houden. Door het verdedigen op Piastri verliest Verstappen tijd op de McLaren voor hem. Het gaatje dat hij even laat vallen, is binnen een rondje weer verkleint naar een halve seconde. Piastri volgt op 0,7 seconden en krijgt vanaf nu dus ook DRS.

In de ronde 5 pakt Verstappen de leiding terug. Na een DRS stuk remt Verstappen dieper in en moet Norris hem voor zich laten. De McLarens haken wel aan bij de Red Bull. Norris en Piastri blijven binnen een seconde van de auto voor hen en mogen dus de achtervleugel openklappen in de DRS-zones. Dat wil McLaren zo houden. Norris krijgt het bericht dat Piastri geen inhaalactie op zijn teamgenoot gaat maken.

De eerste uitvaller

In de tiende ronde zijn we een auto armer. Esteban Ocon wordt door zijn team binnengehaald. Eenmaal daar aangekomen, vertelt de engineer aan de coureur dat ze de auto uit de wedstrijd moeten halen. Vlak daarna krijgt Verstappen het bericht dat er een lichte regenbui aan zit te komen. ‘Vergelijkbaar met de bui in Q2’, vertelt de engineer van Verstappen.

Voorlopig helpt het Britse weer niet ondanks dat er nog geen druppeltje is gevallen. De wind pikt namelijk flink op. Verstappen zegt dat de auto begint te trekken en daardoor moeilijk bestuurbaar is. Even later, in ronde vijftien van de 52 merkt Verstappen ‘lichte miezer’ op. Voorlopig blijft het daarbij en is er geen reden om over te gaan regenbanden. Inmiddels loopt Verstappen uit op Norris. Het verschil is vier seconden in ronde 19.

De eerste pitstops en de safety car

Achter de top drie is een strijd gaande tussen de Ferrari’s en Russell. Leclerc houdt rondenlang de Mercedes op. Ferrari reageert als eerst en haalt Leclerc binnen. Een rondje of tien later komt ook Russell naar binnen. Hij komt weer achter Leclerc op de baan, maar binnen een mum van tijd gaat de Britse coureur voorbij aan de Ferrari.

Een ronde later komt Piastri als eerste coureur van de top drie naar binnen. Piastri verruilt zijn mediums voor de harde band. Andere teams verkiezen de strategie zacht-medium of andersom. De timing van de pitstop is ongelukkig. Twee ronden later stopt de Haas van Magnussen. Zijn rokende auto zorgt voor een virtual safety car. Hierdoor kunnen de coureurs die nog geen stop hebben gemaakt naar binnen komen.

Even later wordt de VSC, een volledige safety car. Ook verschillende coureurs die wel al zijn gestopt, komen naar binnen. Verstappen wisselt naar de zachte band, Norris kiest voor hard. De bandenslijtage lijkt mee te vallen, dus de keuze van Verstappen oogt het best. Hamilton komt ook naar binnen en komt voor Piastri de baan op. Daardoor ligt hij nu dus derde.

Herstart van de race

Verstappen mag het tempo bepalen en gaat erg vroeg op zijn gas. Hij lijkt daarmee Norris te verrassen die meteen Lewis Hamilton in zijn versnellingsbak heeft zitten. De twee Britse coureurs strijden hard, maar fair. Dit gevecht geeft Verstappen de kans om uit te lopen. En die kans grijpt Verstappen want binnen dezelfde ronde is het verschil al twee seconden met de McLaren achter Verstappen.

Ook wanneer de achtervleugel van Hamilton open mag, lukt het de Mercedes-coureur niet meteen om de tweede plaats over te nemen. Sterker nog, Norris vergroot het gat naar anderhalve seconden. Intussen meldt Verstappen dat hij vindt dat de zachte band niet goed voelt. Krijgt McLaren dan toch gelijk om voor de harde band te gaan? Het zijn nog maar tien rondjes en Verstappen heeft ruim drie seconden ademruimte.

Met nog zes ronden te gaan, valt Pierre Gasly uit. Hij heeft een duel met Lance Stroll. Beide coureurs willen niet opgeven waardoor een botsing onvermijdelijk is. De achterwielen klappen tegen elkaar. Gasly komt er het slechtst van af. Zijn rechterachterwiel lijkt lek of los te zijn gereden. Voor deze botsing krijgt Stroll een straf van vijf seconden. Daardoor vallen bij Alpine’s uit. Gasly haalt trouwens wel de pits waardoor er geen gele vlaggen nodig zijn.

Eindfase van de GP van Groot-Brittannië 2023

Vooraan houdt Verstappen het gat naar Norris op drie seconden, die op zijn beurt twee seconden voor Hamilton rijdt. Het duel om de zevende plaats van Alonso is wel spannend. Hij wordt opgejaagd door Albon en Leclerc. Tot de laatste ronde vechten de drie coureurs om de plaatsen achter de top vijf. Uiteindelijk wint Alonso het duel, voor Albon en Leclerc.

Maar de allerbeste vandaag, is Max Verstappen. Hij finisht als eerste voor Norris en Hamilton. De ongelukkig Piastri wordt vierde voor Russell. Pérez rijdt een solide race en pakt P6. Alonso is dus zevende voor Albon, Leclerc en Sainz.

Uitslag van de GP van Groot-Brittannië 2023

  1. Verstappen
  2. Norris
  3. Hamilton
  4. Piastri
  5. Russell
  6. Pérez
  7. Alonso
  8. Albon
  9. Leclerc
  10. Sainz
  11. Sargeant
  12. Bottas
  13. Hülkenberg
  14. Stroll
  15. Tsunoda
  16. Zhou
  17. De Vries
  18. Gasly
  19. Magnussen
  20. Ocon

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)