Om een F1-race te winnen, moet je meer doen dan alleen maar de snelste zijn. Het team moet een goede pitstopstrategie bedenken, maar misschien nog wel belangrijker is een coureur die ervoor zorgt dat deze strategie uitgevoerd kan worden. Daarom noemen ze Max Verstappen ook wel de bandenfluisteraar – hij beheerst als geen ander de bandenslijtage van zijn auto.
Een goed voorbeeld van hoe beheerst de Nederlandse coureur is, zijn de rondetijden van Verstappen in Mexico. Vanaf het moment dat hij de pitstraat uitkwam in ronde 26, zette de coureur 38 ronden achter elkaar een tijd van 1:22 neer. De enige reden waarom hij zijn reeks moest afbreken, was de virtual safetycar die Alonso veroorzaakte. Of eigenlijk de auto van Alonso.
Constante rondetijden van Verstappen, ondanks achterblijvers
De twee rondjes achter de virtual safetycar remden de kampioen iets af, maar daarna reed Verstappen weer tot het einde van de race rondetijden van 1:22. En hou er dan nog rekening mee dat hij niet alleen maar in schone lucht reed, maar ook achterblijvers moest inhalen. Bovendien worden de banden per ronde slechter, dus Verstappen moet per ronde zijn rijstijl aanpassen.
Als de motor van Alonso niet zo opstandig had gedaan, dan zou Verstappen 45 ronden achter elkaar dezelfde rondetijden genoteerd hebben. Natuurlijk verschillen de cijfertjes achter de komma nog wel iets, maar veel van zijn rondetijden zaten alsnog rond de 1:22,500. Check hieronder de constante rondetijden van ‘bandenfluisteraar’ Max Verstappen in Mexico.
Reacties