
Even een weekendje retrotoppers. Je weet nu welke retro-auto’s de plank missloegen. Tijd voor een succesvol voorbeeld van vorig jaar. Wat is de Volkswagen ID Buzz Cargo? Een volledig elektrische en toekomstbestendige hippiemobiel, maar dan zonder ruiten of stoelen achterin. En zonder hallucinant makende drugs.
Anders gezegd: de oorspronkelijke Volkswagen Type 2-bus is getransponeerd naar het emissieloze tijdperk. Een 48 kWh lithium-ion-accu is standaard, maar een 111 kWh accu kan als optie worden ingebouwd voor wie verre reizen wil ondernemen, zegt VW: dan bedraagt z’n actieradius 500 kilometer.
Hij heeft zonnepanelen op z’n dak en wijd openslaande achterportieren, plus een schuifdeur aan de passagierskant om de binnenruimte te optimaliseren, mocht je er een leuke boekenkast of zoiets in willen timmeren. Voorin zijn er drie zitplaatsen, waarvan de middelste kan worden weggeklapt om te kunnen dienen als mobiel bureautje, met een geïntegreerde laptop. Het stuur verdwijnt in het dashboard als de Level 4-autonomie wordt gebruikt.
Kan ik er een kopen?
Paarse zonnebrillen en King Louiejurkjes uit de kast, want, ja, VW heeft bevestigd dat de Volkswagen ID Buzz Cargo in productie zal gaan in bestel-, passagiers- en kampeerversies, maar je moet tot 2022 wachten. Hij moet overigens een van de 30 volledig elektrische modellen worden die Volkswagen in de showrooms wil hebben staan in 2025.
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
