
De auto waar meer mensen op zitten te wachten dan ze toe willen geven, komt in maart. De nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI staat dan op de beursvloer van de Autosalon van Genève. We vermoeden met grote stelligheid dat VW niet ver van het gebaande pad zal wijken, dus dan krijg je voorwielaandrijving en een bruikbaar vermogen van ongeveer 250 pk – om de door cijfers geobsedeerde concurrentie niet te veel voorsprong te geven. De power komt van de bekende 2.0 TSI die ook in de huidige GTI en R ligt.
De plannen om een zeer lichte elektrificatie toe te voegen aan de viercilindermotor, in de vorm van een startmotor die bij het accelereren een zetje geeft, zouden niet meer doorgaan. Dit zogenoemde mild-hybridesysteem werkt op 48 volt en vind je nu al in de 1.5 eTSI. VW-baas Herbert Diess zou het hier niet mee eens zijn. De reden hiervoor is niet bekend, maar het kan te maken hebben met gewicht en dat het systeem maar lastig te combineren valt met een handbak. Ook kan het zijn dat ze de GTI puur willen houden.
Hij zal qua styling subtiel afwijken van de standaard achtste generatie – denk aan een soort dakspoiler, iets grotere velgen en de bekende rode GTI-accenten op de neus. Tevens eisen we een geruit interieur, want anders gaan we rellen. Het is allemaal nogal voorspelbaar, inderdaad, maar je creëert geen reputatie als die van de Golf GTI door elke paar jaar radicale veranderingen door te voeren. Net zoals z’n grote koperspubliek kunnen we niet wachten tot we de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI mogen rijden.
De nieuwe hete hatch komt volgens Autocar dus in maart. Er is nog geen foto beschikbaar, dus we lieten iets in elkaar draaien door Andrei Avarvarii. De Volkswagen Golf 8 R zal in juli naar het Goodwood Festival of Speed komen, zo weet hetzelfde medium te melden. Beide auto’s zullen uitsluitend als vijfdeurs geleverd worden. De R zal nog vierwielaandrijving krijgen en vermoedelijk geen handbak.
Foto: Andrei Avarvarii voor TopGear
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
