
Wacht – welke is welke?
Haha, heel geestig. Maak maar grappen over Porsches designconservatisme – deze twee zijn (niet zo) stille getuigen van de ‘evolutie boven revolutie’-filosofie van de 911. Ze bewijzen dat vooruitgang alleen gemaakt hoeft te worden als het noodzakelijk is. Porsche heeft er hele kolenschoppen power en grip bijgedaan, maar alles wat we fijn vonden aan 911’s is er ook nog.
Dan komen jullie nu vast weer met die modelcodes?
Maar natuurlijk. In het rood: de huidige 992 Turbo S. In het geel gaan we vier generaties terug, maar tellen er één cijfer bij op, met de 993 Turbo. Ze zien er in het echt allebei fantastisch uit; de brede schouders van de 992 binden de strijd om jouw aandacht aan met de achtervleugel van de 993, die als een nieuw donzen dekbed over de motorkap gedrapeerd ligt.
Genoeg gegluurd – hoe presteren ze?
Hoewel ie niet zo iconisch is als de whaletail uit de jaren zeventig, was deze 993 de eerste 911 die zijn mouwen opstroopte en de boel serieus te lijf ging. Het was de eerste met vierwielaandrijving, waarmee Porsche net met de machtige 959-hypercar ervaring had opgedaan. Dat betekende dat je zijn 408 pk uit een 3,6-liter biturbo zescilinder boxer kon gebruiken zonder bang te zijn meteen een intieme relatie met de dichtstbijzijnde lantaarnpaal op te hoeven bouwen. De nieuwere 911 heeft 145 cc erbij voor een totaal van 650 pk, wat mooi het verhaal vertelt van 25 jaar pure powerprogressie. Dat geldt ook voor de acceleratie. De 993 met zijn handmatige zesbak doet er 4,3 seconden over om 100 km/u te bereiken, de 992 met achttraps automaat slechts 2,7 tellen. De topsnelheden bedragen 290 km/u en 330 km/u.
En hoe rijden ze?
De oudere auto voelt niet zo delicaat aan als veel ander retro-spul – hij voelt zelfs nauwelijks retro aan. Elk component druipt van de kwaliteit en finesse; hij is net zo benaderbaar als de 992. De versnellingsbak vereist wat meer inspanning, het wat eigenaardige koppelingspedaal en de smalle tunnel waarin de pedalen zitten, vereisen een wat andere, fysiekere aanpak. Maar rijdend strijkt de auto alles glad en al snel ga je op zoek naar de boost, die er boven 4.000 toeren in knalt en dan tot 7.000 tpm doorbeukt. Als het op grip, remmen en pure acceleratie aankomt komt hij ontzettend modern over. De digitale kilometerteller, genesteld in de centrale van de klassieke vijf klokken, laat met speels gemak driecijferige getallen zien die beginnen met een ‘2’. Blijkbaar.
Dat geldt zeker ook voor de nieuwe?
Afgezien van het feit dat je linkerbeen werkloos is, komt het allemaal heel bekend voor. Die vijfklokkenset-up is gebleven, zij het nu in TFT-vorm. En het rijden is een gelijksoortige combi van ronduit belachelijke hoeveelheden grip en snelheid. Hoewel hij zijn maximale trekkracht van 800 Nm al heeft bereikt voordat de turbo’s echt gaan meetoeteren. Zijn acht versnellingen zijn mooi verdeeld en hoewel zijn verzameling rij- en onderstelmodi wat carnavalesk over mag komen in zulk puur gezelschap, zijn ze heel nuttig bij normale-wegsnelheden. De Turbo is ook dit keer weer de interessantste 911 (oké, misschien op de nieuwe GT3 na). De 993 markeert waarschijnlijk de laatste keer dat de enthousiastelingen écht losgingen op de badge. Vooruitgang is met scheppen tegelijk geboekt, zonder ten koste te gaan van de grijns op het gezicht van de bestuurder. Porsche weet echt waar ze mee bezig zijn.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper

Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Deze geweldige Tuthill GT One is een moderne GT1 Strassenversion (en ook straatlegaal)

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
