BMW 2800 CS met M3-motor is fantastisch

Klinkt als een prima daily driver

Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamBMW 2800 CS met M3-motor is fantastisch
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamBMW 2800 CS met M3-motor
Interieur BMW 2800 CS met M3-motor
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamS54 zes-in-lijn in de BMW 2800 CS met M3-motor
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamZijkant BMW 2800 CS
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamAchterkant BMW 2800 CS
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamBMW 2800 CS-e46-s54 (2)
Foto('s): Andrew Jones / Machines That DreamBMW 2800 CS met BMW M3-motor
BMW 2800 CS met M3-motor is fantastisch
BMW 2800 CS met M3-motor
Interieur BMW 2800 CS met M3-motor
S54 zes-in-lijn in de BMW 2800 CS met M3-motor
Zijkant BMW 2800 CS
Achterkant BMW 2800 CS
BMW 2800 CS-e46-s54 (2)
BMW 2800 CS met BMW M3-motor

Aangenaam, dit is ‘Von Trapp’. Het is een BMW 2800 CS (E9) met het hart van een BMW M3 van de E46-generatie. Een van de beste motoren ooit gemaakt in een van de mooiste automotive vormen ooit geproduceerd. Wij zijn fan. De BMW 2800 CS met BMW M3-motor is het werk van John Ward van het Australische Fuel Bespoke Designs. Niet te verwarren met Jonathan Ward van het Amerikaanse Icon.

Zonde van een klassieker?

De BMW 2800 CS lag als roestige carrosserie in de achtertuin van het bedrijf zonder motor of transmissie. Alles wat nog op de BMW zat, werd gedemonteerd en de volledige koets werd ontroest. In het proces verstevigde John de carrosserie door meer lasverbindingen aan te brengen. Dit noemen ze ook wel stitch welding. Extra stevigheid is altijd verstandig als je vermogen toevoegt.

Wat is er allemaal anders aan de BMW 2800 CS met M3-motor?

Het achterste subframe, het differentieel en de aandrijfassen komen van een BMW 535i van de E28-generatie. De S54-motor van de M3 zit in een op maat gemaakt subframe en de oliepan van de motor moest worden aangepast om in de auto passen. De handgeschakelde vijfbak van de M3 past gelukkig zonder problemen. Daarnaast plaatste John nieuwe remmen, nieuwe ophanging en een vers interieur.

Gaat ie nog een beetje hard?

Volgens de eigenaar produceert de auto zo’n 330 pk en weegt het geheel zo’n 1.400 kilo. Hou er rekening mee dat Australië net zo’n hekel heeft aan alles wat in de buurt komt van ‘plezier maken met een auto’ als Zwitserland – dus zo’n 300 pk op de achterwielen is meer dan genoeg om daar in problemen te komen.

Komen er meer?

Voorlopig staan er geen extra exemplaren van de BMW 2800 CS met M3-motor gepland, maar als je genoeg Ekkermannen op de toonbank dropt, willen ze er vast nog eentje bouwen. Hou er rekening mee dat er zo’n 700 uur in het project is verdwenen. Dit exemplaar is voor ongeveer 180.000 euro naar een (naar we aannemen) zeer gelukkige klant gegaan.

Reacties
  1. KCarlosz zegt op 1 mei 2021 om 08:15:

    Eerbetoon aan wat mij en vele anderen denk ik , een van de mooiste bmw , ooit gebouwd . Prachtig !!! P.s ik heb nog een roestige in de schuur staan 😎

  2. Martin zegt op 26 april 2021 om 10:17:

    Was als “standaard” al een prachtige auto, maar dit wel het puntje op de I.
    Heel mooi gedaan

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken