Zelfs als je dit weekend maar één minuut op Facebook hebt gekeken, dan heb je dingen meegekregen van Cyberpunk 2077. Over dat de game serieus tof is, de enorme hoeveelheid fouten en de bijzonder specifieke personalisaties aan je speelbare karakter. Om scheve gezichten te voorkomen: speel dit niet in de woonkamer als je grootouders op visite zijn. Serieus.

Goed, geen enkele andere game is zo gehypet als deze ‘GTA maar dan in de toekomst’. Eind vorige week opende het fictieve Night City eindelijk haar neonverlichte deuren voor gamers. Aangezien de makers van de game veel tijd en moeite staken in de auto’s, besloten wij de 100 gigabyte te downloaden en te kijken of het een aardige game is voor autoliefhebbers.

Aan het begin kun je kiezen uit drie achtergronden van je karakter. Wij kozen toevalligerwijs Nomad, en dat komt goed uit, want dat begint hangend over de motorruimte van een auto. Daar worden voor ons 2020-ers onbegrijpelijke termen rondgeslingerd, maar uiteindelijk krijgen ze de auto aan de praat. Dan komt er een scène vanuit de auto, wat de tijd geeft om goed in de cabine rond te kijken. Dan merk je gelijk dat er een autoliefhebber zich heeft bemoeid met de auto. Het is een soort asymmetrische toekomstversie van de Golf I of Golf II. Het zijn de kleine details die het hem doen. Zo is de bestuurdersstoel een kuipstoel, maar de passagiersstoel niet. Door de auto loopt een rolkooi, en de ene a-stijl is bekleed, de andere niet. De deurgreep is vervangen door een lus, net als bij sportieve Porsches.

Het gaat om de details in Cyberpunk 2077

Allemaal onbenullige details, maar het geeft goed aan dat er niet zomaar een game-ontwerper naar keek. Met deze auto beland je in Night City, waar je weer de volgende auto krijgt. En als je daar niet tevreden over bent, valt er genoeg ander spul te halen. Qua design zijn het veelal auto’s die uit de jaren tachtig en negentig lijken te komen, maar dan met een futuristische vibe. Dit zal niet ver van de definitie van ‘Cyberpunk’ liggen, gokken we. Als je de auto’s scant (want je hebt uiteraard een implantaat waarmee dat kan), krijg je de naam en de specificaties van de auto te zien. Leuke details.

Qua wegligging rijdt het allemaal prima. In vergelijking met GTA V (en dus GTA Online) liggen de auto’s iets vaster op de weg en zijn ze minder geneigd tot overstuur. Uiteraard kun je een handrembochtje doen, al moet je oppassen dat je het goede knopje indrukt. Kruisje is handrem, rondje is uitstappen. Verwarrend, want vierkantje is instappen. De logica hierachter hebben we nog niet ontdekt. We zijn wel benieuwd naar hoe de Porsche 911 uit 1977 rijdt, maar op dat punt in het spel zijn we nog niet beland.

Wel radiostations, maar geen Vice City-niveau

In de auto’s kun je een radiostation kiezen, maar deze vallen helaas wel wat tegen. Jammer, want hele generaties kunnen nu alle nummers van Vice City nog meeblèren. Een gemiste kans om een stempel te drukken op de popcultuur van deze generatie, wat ons betreft. Het zijn nu vooral ‘onder een bruggetje’-technostations en harde rock. Ook missen we de humor van de radiostations in GTA, met de vreemde plaatjesdraaiers en hun dwaze gasten.

Geen Insane Stunt Bonus

Night City is niet enorm geënt op baldadig autogedrag. We hebben geen stuntlocaties kunnen ontdekken of andere uitdagingen met de auto. Ook tijdens missies zit je er vooral naast en moet je uit de auto schieten, in plaats van binnen een bepaalde tijd ergens naartoe rijden. Of zonder schade, om maar iets te noemen. Misschien komt dit verderop in het verhaal nog, of met updates. In tegenstelling tot bij GTA kun je in de lucht de auto niet sturen, om bijvoorbeeld op de wielen te landen. Ook een wheelie met de motorfiets is niet mogelijk. Je bent totaal afhankelijk van de natuurwetten.

Qua design en ontwikkeling is er dus veel aandacht besteed aan auto’s, maar in het verhaal en de gameplay spelen de auto’s geen gigantische rol. Gezien de enorme levenscyclus van GTA zou het ons niet verbazen als de makers van Cyberpunk 2077 nog met updates gaan komen die zich toespitsen op auto’s. Je hoeft Cyberpunk 2077 dus niet per se te kopen voor de auto’s, maar toch is het onmisbaar in je collectie – het is wel echt een bijzonder tof spel.

Reacties

  • Christian heeft op 14 december 2020 geschreven:

    Dit spel heeft echt 0,0 met GTA te maken of is uberhaupt te vergelijken met GTA.
    Daar naast is er kwa bugs op release vergeleken met de andere spellen zo als inderdaad GTA en niet te vergeten Fallout spellen, of zo goed als 98% van de spellen die uit gekomen zijn de afgelopen 5 tot 10 jaar zo vol met bugs op release. GTA 5 heeft sinds 2013 release NOGSTEEDS bugs, en ja nog steeds meer bugs dan Cyberpunk 2077 op release dag en ze zijn gelijk al met een paar fixes gekomen en dat sigaretje dat in de lucht bleef hangen vind ik niet eens een groote bug. Zullen we even naar Worlds of Warcraft kijken dat bij elke expantion niet meer te spelen is vanwege de bugs of dat de servers voor paar dagen uit de lucht is, of zelfs af en toe met een simpele patch niet meer te bereiken is.
    Cyberpunk 2077 tot nu toe vanaf release nonstop gespeeld en is gewoon goed te spelen, ziet er echt super uit vergeleken met alle spellen die de afgelopen tijd zijn uit gekomen en heeft zo veel opties kwa wat je kan doen in het spel dat je wel blijft spelen.
    Dit spel is een AAA game en ja voor mij 10/10
    De simpele mensen die spellen zonder diepgang of iets willen spelen ga lekker Fortnite of GTA 5 spelen, heb je geen hersenen voor nodig.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Christian Reactie annuleren

(verplicht)