F1 2017 review

Je zit al sinds maart te wachten, maar nu mag ook jij eindelijk in de RB13 van Max Verstappen rijden

F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review
F1 2017 review

Geen tijd? Top, dan doen we het zeer kort: mand! Oh, nee: verkeerde item. Goed: F1 2017 is als F1 2016 maar dan fijngeslepen en uitgebreid. Oh, je hebt toch wel 5 minuten? Lees dan even mee.

Wat is er anders in F1 2017?

Laten we beginnen met het belangrijkste: het rijden. De grootste focus lag bij het nog authentieker maken van het rijgedrag. Daarvoor trommelde de ontwikkelaar F1-coureurs op om hun feedback te geven. Verrassend genoeg vonden de laagvliegers de digitale vertolkingen lastiger te besturen dan hun eigen F1-bolides. Vooral de abrupte manier waarop de auto’s op het gas- en rempedaal reageerden, rijmde niet met het echte gevoel.

max verstappen f1 2017Foto('s): codemasters

Is dat opgelost?

Als je met een stuur rijdt, zeker. Zonder hulpsystemen aan laat de F1-bolide zich goed temmen met de pedalen. Wielspin bij het uitaccelereren van een bocht laat zich uitstekend opvangen. De force feedback vertelt je goed wat de auto doet. Zo kun je ook overstuur tijdig corrigeren. Met de controller valt het spel ook uitstekend te spelen, al mis je daar het vloeiende rijgedrag. De slag van het knuppeltje is immers te klein om zeer exact te sturen. Een van de snelste F1 2016-spelers in Nederland (van Team Racestars, voor de kenners) rijdt uitsluitend met een controller. Dus het is zeker mogelijk.

En verder?

De belangrijkste toevoeging zijn de klassieke F1-auto’s van de periode 1988 tot 2010. En nog belangrijker: het geluid van de klassieke F1-auto’s. Alsof Ayrton Senna een burnout op je trommelvlies maakt. Maar dan met banden van donsveren. Hou er een YouTube-clip naast en de overeenkomsten zijn bizar. Tot in de kleine geluidjes bij het terugschakelen zijn de geluidsgolven uitgewerkt. Werkelijk genieten. De gepensioneerde legendes sturen ook compleet anders dan de 2017-modellen. Geen half werk, dus.

Is dat het enige?

De ervaring tussen het racen door nam ook grotere proporties aan. Het aantal upgrades dat je kunt doen aan je auto groeide van 25 naar 115. Zo kun je je team aan het werk zetten om bijvoorbeeld de betrouwbaarheid te verbeteren. Handig als je met McLaren-Honda speelt. Of als je liever meer power wilt, investeer je je punten in de motor. En anders het chassis of de aerodynamica. Ook groeide de digitale paddock, met meer ruimtes waar je als coureur in terecht komt. Bijvoorbeeld het kantoor van je agent.

Is het weer zo’n ellendig lange carrière?

Daar speel je F1 2017 toch voor? Goed: de ontwikkelaar realiseert zich dat je soms gewoon even snel een race wilt rijden. Daarom voegde de makers meer kleine gameplay-modi toe, die je even snel kunt spelen als je tien minuten te doden hebt.

Waarom komt het spel nu pas?

De spelmakers krijgen geen exclusief kijkje in de keuken bij de raceteams. Dat heeft er uiteraard alles mee te maken dat de teams niet willen dat hun topgeheime technische ontwikkelingen bij de competitie terechtkomt. Dus: op het moment dat het grote publiek de nieuwe F1-auto’s te zien krijgt, krijgt Codemasters dat ook. Vanaf dat punt hebben ze alle tijd hard nodig om het spel te ontwikkelen. Bovendien hebben ze de resultaten nodig van de raceweekenden om te weten hoe de auto’s rijden, hoe betrouwbaar ze zijn en welke rondetijden ze neerzetten.

Dus, moet ik F1 2017 halen?

Als F1-fan heb je niet veel meer keuze. En dat is niet erg: F1 2017 speelt enorm lekker weg voor zowel de doorgewinterde F1-fan als de casual gamer. Alleen al voor het V8- en V10-gebrul van de klassieke F1-auto’s.

Oké, doe mij maar F1 2017

Veel gunstiger wordt het niet: je krijgt het spel nu gratis bij een jaarabonnement TopGear Magazine. De totaalprijs is dan slechts 69,95.

Reacties
  1. Gijs zegt op 10 mei 2018 om 15:36:

    Ik speel het spel sinds enkele maanden en het ziet er leuk uit. Ziet er ook realistischer uit dan de vorige. Omdat geen spel perfect hier een aantekening.
    Ik was bezig met de race van Canada. Je kunt als je door de verschillende menu’s bladerd kiezen welke banden je bij de volgende pitstop wilt hebben. Het begon te regenen dus ik koos voor Intermediats. Eenmaal in de pits werden er SuperSoft onder gezet met als resultaat een glibberende auto. De volgende rond probeerde ik het weer maar kreeg dezelfde banden in plaats de Intermediats?!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken