Stapelmuren. Of dry stone walls. Zo heten die kenmerkende muurtjes op het Engelse platteland. En wist je dat ze gebouwd zijn zonder cement of mortel? Een speciale legtechniek zorgt ervoor dat ze niet afbrokkelen door het Engelse klimaat. Maar wist je dat ze niet bestand zijn tegen een Range Rover SVR?

De werkgelegenheid van de muurstapelaars schoot omhoog naar recordhoogtes de afgelopen dagen. Want Forza Horizon 4 is terug en speelt zich ditmaal af in Engeland – een flinke cultuurschok na het zonnige Australië van Horizon 3. Wederom is het een grote, open wereld waarin je overal kunt rijden.

Forza Horizon 4 duwt je bij het opstarten direct kopje onder in een bad van Engelse sfeer. Het verhaal is, net als in de voorgaande delen, zwaar nietszeggend, en toch krijgen de makers het voor elkaar je vast te grijpen en niet meer los te laten.

Het Engelse decor is prachtig en had alleen Engelser gekund als er een schaapherders-modus in het spel zat. Al sluiten we met de vele uitdagingen en extra activiteiten niet eens uit dat die er nog in zit ook. De Xbox One X pompt een 4K-resolutie en de snelheidsbeleving is volle bak aanwezig.

Seizoenen in Forza Horizon 4

Nieuw in Forza Horizon 4 zijn de seizoenen. Tot grote spijt van aanhangers van de platte aarde-theorie draait de groen-blauwe bol hier vol in een baan om de aarde. Elk seizoen neemt zijn eigen uitdagingen mee. In de offline-modus veranderen de seizoenen naarmate je vordert in het spel en online wisselt het seizoen elke week.

Als je dus een bloedhekel hebt aan sneeuw, kun je maar beter een weekje niet online verschijnen. Of blijf in je digitale huis om een van de vele auto’s te kopen en aan te passen. Of doe wat wij deden: converteer een Ford Transit tot vierwielaandrijver en ga uitzoeken of de stapelmuren nog steeds in duizend stukjes uit elkaar spatten in de kou (spoiler: dat is zo). Of kies een andere auto uit het enorme aanbod van 450+ auto’s.

Een goede arcade-racer maken is zo makkelijk nog niet, vermoeden wij. Bij een simulator heb je duidelijk regels waar je je aan moet houden: de natuurwetten. Bij een arcade moet je als maker zelf de delicate balans vinden tussen realisme, grip, spektakel en autocontrole.

Zelfs de oudgediende Need for Speed-franchise kukelt keer op keer van de wip-wap. Slechts een zeer select gezelschap krijgt toegang tot de Club Van Niet Frustrerende Arcaderacers. En Forza Horizon 4 is daar een van.

Je moet remmen voor een bocht, maar niet te veel. Je kunt een flinke uitstap met de bilpartij van je auto maken, maar het is allemaal goed te controleren. Het voelt realistisch, maar is niet lastig. Het belangrijkste: het is nooit frustrerend. En als het misgaat, spoel je gewoon terug. De races zijn vermakelijk, zelfs de offroad-races die bij veel spellen aanvoelen als een ‘moetje’.

Heel groot aanbod

Bovendien heb je een enorm aanbod aan uiteenlopende activiteiten. Racen is het belangrijkst – dat doe je op de weg en ernaast. Je kunt ook een carrière opbouwen als stuntcoureur bij een filmbedrijf. En anders ga je op jacht naar schuurvondsten.

Forza Horizon 4 is zonder twijfel het meest vermakelijke racespel van dit jaar. Geen enkel spel kon ons zo bekoren dit jaar. Het gaat heel lang duren voordat er een andere game komt, binnen het arcade-genre, die hieraan kan tippen. Voor Playstation-bezitters is het enorm jammer dat de game enkel naar de Xbox en de PC komt. Alhoewel: je zou er bijna een Xbox One voor kopen. Dan kun je gelijk het geniale Forza Motorsport 7 kopen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)