Hoe de wegligging in F1 2017 zo realistisch mogelijk werd

Hoe zorg je ervoor dat de F1-auto's in het spel net zo rijden als in het echt?

f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot
f1 2017 screenshot

De zeewind van Zandvoort biedt wat verkoeling voor de steeds plakkeriger wordende rug. Krampachtig houden we het stuur vol knoppen vast terwijl we snelheden boven de 300 km/u op de teller lezen. Het snelst dat een TopGear-redacteur ooit ging op Circuit Zandvoort. Terwijl we over de neus van de RB13 uitkijken naar volgende bocht, proberen we het juiste remmoment uit te kiezen. Om vervolgens met onze sok het rempedaal in te drukken.

De volgende bocht is niet Tarzan, maar Eau Rouge. Helaas pindakaas: de PlaySeat waarin we zitten komt geen meter vooruit. We zijn aanwezig op het lanceerevenement van F1 2017. Achter ons staat Lee Mather van Codemasters, de Creative Director van het spel.

lee mather

Hoe zorgt Codemasters ervoor dat de F1-auto’s zich gedragen als the real deal?

De ontwikkelaars beginnen met de beschikbare data in te kloppen. Wegligging is in wezen niets meer dan een optelsom van gewichten, maten, wrijvingscoëfficiënt en een bulk natuurwetten. Door alles zo natuurgetrouw aan het spel te voeren, vormt er een aardig representatief beeld. En vergeet niet dat Codemasters dit spel al een aantal jaar produceert en ook voor een groot deel kan voortborduren op voorgaande uitgaven.

Heeft F1 2017 coureurs in dienst?

Geen coureur die nu meerijdt. In de F1 Anthony Davidson is de wegliggingsexpert van F1 2017. In zijn carrière reed hij als testcoureur voor diverse F1-teams als Honda en Mercedes. Op dit moment staat hij op de loonlijst bij Mercedes als simulatie-expert. Daarnaast klust hij ook bij als co-commentator. Ook in deze game overigens. Een geschikte cv, dus.

Maar hoe weet je nou of F1 2017 realistisch is?

Dat zullen we natuurlijk nooit écht weten. Je hebt immers geen referentiekader. Of heb jij wel in een F1-auto gereden? Tijdens de ontwikkeling van F1 2017 gaat Codemasters langs bij diverse GP’s met een testversie. De F1-coureurs willen dan maar wát graag even testen. Maar ook de monteurs, catering-medewerkers, vrachtwagenchauffeurs en schoonmakers mogen een rondje maken. Aan de feedback van de F1-coureurs wordt veel waarde gehecht. Overigens behoort Lee Mather ook tot de categorie ‘autogekkies’. Veel van de bekendere circuits in Europa zijn bekend voor de Creative Director. Circuit Zandvoort dan weer niet.

Geef eens een voorbeeld van de feedback

Opvallend genoeg vonden de piloten met hoogtevrees de auto’s in de game lastiger om te besturen dan de fysieke F1-bolides. Vreemd. Vooral het gas liet zich lastig proportioneren, wat resulteerde in veel wielspin. Ook van het gas gaan ging te abrupt. Daarnaast was het verschil tussen warme en koude banden niet duidelijk genoeg. De programmeurs gingen hiermee aan de slag om deze problemen voor de release op te lossen.

Hoe weten ze dat het gelukt is?

Door het te spelen. En als de rondetijden in het spel ongeveer 1 seconden afwijken van de echte rondetijden, dan weten de makers dat het gelukt is. Dat is ook de reden dat het spel pas in augustus uitkomt, en niet in maart al: ze hebben alle tijd nodig om de auto’s precies goed te krijgen. Codemasters krijgt de nieuwe F1-auto’s niet eerder te zien dan jij of het andere publiek.

En wat vindt TopGear van F1 2017?

Dat mogen we nu nog niet verklappen. Op maandag lees je hier de review. Oh, en op 25 augustus ligt F1 2017 in de winkels. Maar beter kijk je even naar onze aanbieding: voor slechts 69,95 euro krijg je F1 2017 én een jaarabonnement op TopGear Magazine. Een betere deal ga je niet vinden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken