Mitsuoka Rock Star is een MX-5 gehuld in een Corvette C2

De gekke Japanners gieten een Amerikaans sausje over de kleine roadster

Mitsuoka Rock Star
Mitsuoka MX-5 2
Mitsuoka Rock Star
Mitsuoka Rock Star
Mitsuoka Rock Star
Mitsuoka MX-5 2
Mitsuoka Rock Star
Mitsuoka Rock Star

Wie droomt er nou niet van een oldtimer? De stijlvolle Aston Martin DB5, de ultracoole Mercedes 300SL Gullwing, de begeerlijke Jaguar E-type of de oogstrelende Ferrari Dino uit 1969… Allemaal bolides die je hart sneller laten kloppen. De meeste van die auto’s zijn echter 40 of 50 jaar oud en kunnen ouderdomskuren vertonen. En/of een bizar hoge prijs. Uit Japan komt de oplossing in de vorm van de Mitsuoka Rock Star. Het excentrieke merkje Mitsuoka neemt moderne Japanse auto’s en steekt ze in een klassiek oldtimer-jasje.

God bless America!

De Mitsuoka Rock Star is een Mazda MX-5 met Corvette-eigenschappen. En wat ziet ie er prachtig uit. Hij is in de basis een MX-5 van de laatste generatie. Een geweldige auto die maar om één ding draait: rijplezier. Maar mocht jij ‘m er iet te lief uit vinden zien, dan heeft Mitsuoka het antwoord. Zij gieten er namelijk een flinke klodder ‘Murica! overheen.

Een kuntswerkje

En dat resulteert in een MX-5 gehuld in de carrosserie van de klassieke Corvette C2, een van de meest Amerikaans uitziende auto’s uit de geschiedenis. Een auto die visueel tijdloos is. De Mitsuoka Rock Star heeft ten opzichte van de Mazda een compleet nieuwe voorkant, ronde kop- en achterlampen en met chroom versierde bumpers. De Japanners hebben de Corvette C2 geloofwaardig weten na te bootsen en er is bijna niks overgebleven van de originele MX-5. Zelfs de motorkap is compleet nieuw.

Het interieur heeft het wel helemaal overleefd. Los van het logo op het stuur (daar prijkt nu een Mitsuoka-logo) is de Rock Star van binnen ‘gewoon’ een MX-5. En dat is best jammer, we hadden gehoopt op meer opzichtig leer en een bakeliet oldtimer-stuur. Maar je kunt ook niet alles hebben.

Wat voor motor heeft de Mitsuoka Rock Star?

Onder de motorkap is er niks veranderd en heeft men gekozen voor de 1,5-liter viercilinder met 130 pk in plaats van de sterkere 2,0-liter. Op de foto’s kun je zien dat er een automaat in deze Mitsuoka Rock Star ligt en geen handbak. Dat is heiligschennis – én een gemiste kans, zoveel plezier als in een MX-5 met een handbak heb je in weinig auto’s.

Deze Japanse Amerikaan (of Amerikaanse Japanner?) kost rond de 35.000 euro, en dat is een stuk goedkoper dan de Mitsuoka Roadster, die bijna 60.000 euro kostte. Een koopje als het aan ons ligt. Want voor dat geld heb je een mini-Corvette met een geweldig rijdende Mazda MX-5 als kloppend hart. Waar kunnen we tekenen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws