
Wie droomt er nou niet van een oldtimer? De stijlvolle Aston Martin DB5, de ultracoole Mercedes 300SL Gullwing, de begeerlijke Jaguar E-type of de oogstrelende Ferrari Dino uit 1969… Allemaal bolides die je hart sneller laten kloppen. De meeste van die auto’s zijn echter 40 of 50 jaar oud en kunnen ouderdomskuren vertonen. En/of een bizar hoge prijs. Uit Japan komt de oplossing in de vorm van de Mitsuoka Rock Star. Het excentrieke merkje Mitsuoka neemt moderne Japanse auto’s en steekt ze in een klassiek oldtimer-jasje.
God bless America!
De Mitsuoka Rock Star is een Mazda MX-5 met Corvette-eigenschappen. En wat ziet ie er prachtig uit. Hij is in de basis een MX-5 van de laatste generatie. Een geweldige auto die maar om één ding draait: rijplezier. Maar mocht jij ‘m er iet te lief uit vinden zien, dan heeft Mitsuoka het antwoord. Zij gieten er namelijk een flinke klodder ‘Murica! overheen.
Een kuntswerkje
En dat resulteert in een MX-5 gehuld in de carrosserie van de klassieke Corvette C2, een van de meest Amerikaans uitziende auto’s uit de geschiedenis. Een auto die visueel tijdloos is. De Mitsuoka Rock Star heeft ten opzichte van de Mazda een compleet nieuwe voorkant, ronde kop- en achterlampen en met chroom versierde bumpers. De Japanners hebben de Corvette C2 geloofwaardig weten na te bootsen en er is bijna niks overgebleven van de originele MX-5. Zelfs de motorkap is compleet nieuw.
Het interieur heeft het wel helemaal overleefd. Los van het logo op het stuur (daar prijkt nu een Mitsuoka-logo) is de Rock Star van binnen ‘gewoon’ een MX-5. En dat is best jammer, we hadden gehoopt op meer opzichtig leer en een bakeliet oldtimer-stuur. Maar je kunt ook niet alles hebben.
Wat voor motor heeft de Mitsuoka Rock Star?
Onder de motorkap is er niks veranderd en heeft men gekozen voor de 1,5-liter viercilinder met 130 pk in plaats van de sterkere 2,0-liter. Op de foto’s kun je zien dat er een automaat in deze Mitsuoka Rock Star ligt en geen handbak. Dat is heiligschennis – én een gemiste kans, zoveel plezier als in een MX-5 met een handbak heb je in weinig auto’s.
Deze Japanse Amerikaan (of Amerikaanse Japanner?) kost rond de 35.000 euro, en dat is een stuk goedkoper dan de Mitsuoka Roadster, die bijna 60.000 euro kostte. Een koopje als het aan ons ligt. Want voor dat geld heb je een mini-Corvette met een geweldig rijdende Mazda MX-5 als kloppend hart. Waar kunnen we tekenen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Deze ‘Ferrari-achtige’ offroader was ooit een Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

Mazda verbrandt (letterlijk) billen van klanten, maar wil niet op de blaren zitten

Je raadt nooit welke Japanse auto de basis is voor deze wannabe Amerikaan

De lelijkste supercar ooit gebouwd kan van jou zijn (voor een prikkie?)

Mitsuoka Le-Seyde is de gekste driftauto ooit

Asjemenou!

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

De B-stand zit al tientallen jaren op de automaat, maar is nu ineens interessant voor Nederland

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nu (eindelijk) meer aftelverkeerslichten gaat zien in Nederland
