Zoals de Nürburgring er nu bij ligt, kan alleen Sébastian Loeb een wereldrecord zetten op de Bruine, eh, Groene Hel. Daarom is Volkswagen druk bezig met het draaien van simulaties. En uit deze simulaties blijkt dat een Nürburgringrecord er best in zit voor de Volkswagen ID R.
Volkswagen bouwde de ID R om het record op de Pikes Peak-heuvelklim te decimeren. Dat lukte, ruimschoots. Het volgende doelwit is, volgens de geruchten, het elektrische record op de Nürburgring. Chinese autofabrikant Nio bezit het huidige record met een tijd van 6 minuten en 45,90 seconden.
Het record van Porsche is binnen handbereik
Volgens bronnen binnen Volkswagen Motorsport is het Nürburgringrecord van de Porsche 919 Hybrid binnen handbereik. Als we even heel voorbarig mogen zijn: Nio kan inpakken, maar voor Porsche gaat het heel spannend worden. De autobouwer uit Stuttgart zou dan voor het eerst in 35 jaar geen recordhouder meer zijn.
De Volkswagen ID R zal specifiek aangepast worden om de Nürburgring te tackelen. VW herziet de aerodynamica en verhoogt de huidige topsnelheid van 240 km/u. Eerder liet Volkswagen al weten dat de 700 pk conservatief was – de auto kan veel meer produceren.
Pikes Peak-recordhouder Roman Dumas, die vier keer de 24 Uur van de Nürburgring won, zal in mei een poging doen op de ‘Ring. Hij moet het rondje van 22,8 kilometer met een gemiddelde snelheid van 238 km/u completeren. Spannende tijden.
Reacties