Waar Max Verstappen op stoom was in veel van de laatste races, was Brazilië niet zijn ideale race. Hij moest zelfs Lewis Hamilton aan zich voorbij zien gaan, die uit de pitstraat was gestart. Maar hoe kan dit?
Waarom wist Verstappen niet weer te winnen?
Voor elke race kunnen de Formule 1-auto’s worden afgesteld. De stand van de vleugels kunnen aangepast worden, de stijfheid van de ophanging, maar ook de gewichtsverdeling. Op een circuit als Monza is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de vleugels niet te veel downforce laat creëren, omdat dit je afremt op het rechte stuk. Bij de GP van Hongarijë is dit precies omgekeerd en moet je door middel van downforce zorgen dat je snel bent in de bochten.
Deze juiste afstelling was voor Verstappen dit weekend moeilijk te vinden. Tijdens de derde vrije training klaagde hij over veel overstuur en even daarna spinde hij bijna tegen de muur aan. In de race was dit alles niet veel beter. Vooral op de soft banden had de Nederlander het moeilijk. Toen Hamilton eenmaal voorbij was, liet hij aan zijn team weten dat hij onmiddelijk naar binnen wilde voor nieuwe banden. Hij had immers toch niks meer te verliezen.
Daarnaast was Red Bull bang dat de turbo het niet de hele race zou volhouden. Om te zorgen dat Verstappen niet weer een DNF op zijn naam kon schrijven, draaide zij de turbo niet naar standje maximum. Dit resulteerde in minder snelheid op het rechte stuk en een Ferrari die steeds verder aan de horizon verdween.
Welke gevolgen heeft dit resultaat?
De teleurstellende race van de Red Bull-coureur zorgt ervoor dat hij dit jaar in het kampioenschap genoegen moet nemen met de zesde plaats. Voor deze race had hij nog een kleine kans om dit seizoen meer punten te halen dan Räikkönen. Het verschil is nu echter 35 punten en met 25 punten per overwinning is dit niet genoeg om het verschil te overbruggen. In Abu Dhabi kan Verstappen nog een keer knallen, maar hij zal vooral zijn pijlen kunnen richten op volgend seizoen.
Reacties