Liefhebbers van het verplaatsen van grind op hoge snelheid zijn dit jaar erg verwend op het gebied van videogames. In februari werd een nieuwe standaard gezet door Dirt Rally 2.0, met sublieme besturing en steeds veranderende condities. Nu komt WRC 8 uit, de officiële game van het World Rally Championship. De game komt uit op Xbox, Playstation, PC en Switch en maakt er zijn missie van om Dirt van de troon te stoten op een modderige manier. Is het gelukt?

Om even direct te zijn: nee. Maar in de buurt komt hij zeker wel, meer dan de meesten hadden verwacht. De makers van de WRC-serie hebben een jaar pauze genomen om goed te bedenken hoe ze Dirt het leven lastig konden maken. Het mooiste gevolg hiervan is het sterk verbeterde physics-systeem. Het communiceert goed hoe de wielen zich gedragen en waar het gewicht van de auto zich heen verplaatst. Best wel handig om te weten wanneer je met 130 km/u stofwolken opgooit, met één band over de richel van een Argentijnse berg.

WRC 8 heeft uiteraard ook exclusieve toegang tot het huidige, angstaanjagende ras van WRC-specimen met enorme neerwaartse druk. Trouwe fans van de sport hebben onze review waarschijnlijk niet afgewacht. Zij zitten dit verhaal te lezen als afleiding tijdens het wachten op een update. Volg je de sport niet? Zet je dan schrap om alles wat je bij natuurkunde denkt geleerd te hebben te vergeten.

WRC 8 is de Sims met meer auto’s en minder keuken branden

Het hoogtepunt van deze game zijn toch wel de special stages. Het zijn er enorm veel en zelfs wanneer je ze allemaal gezien hebt, in beide richtingen, kan het veranderlijke weer ervoor zorgen dat zelfs de meest bekende routes wereldvreemd lijken. De tracks zijn ook veel mooier dan in de vorige WRC-game. Alles ziet er prachtig uit, van besneeuwde bergtoppen tot claustrofobische bossen. Hierdoor springt het karakter van elke individuele rally er duidelijk uit.

Het element van WRC 8 dat beter voor elkaar is dan bij Dirt Rally 2.0, is de carrière-modus. Deze is afgeleid van de F1-games. Je gaat personeel aannemen en ontslaan, deelnemen aan belangrijke testritten en je R&D-afdeling helpen met hun zoektocht naar verbetering van de prestaties. Het mooiste is dat je HQ getoond wordt als een soort poppenhuis. Het is net The Sims, maar dan met meer raceauto’s en minder tragische keukenbranden.

WRC 8 is een grote stap voorwaarts voor een serie waar voorheen gerespecteerde, maar weinig inspirerende racegames uit voortkwamen. De game voelt op bijna alle gebieden aan als een nieuwe, zelfverzekerde versie van de originele WRC-titels. Hij heeft eerlijk zijn plekje in jouw kast verdiend naast Dirt Rally 2.0. Twee goede racespellen in één jaar, daar kunnen wij wel aan wennen…