Er hangen al even regenwolken boven de Hockenheimring voor de start van de GP van Duitsland. Er ligt veel water op het circuit, waardoor alle coureurs op de full wets starten. Hamilton was gisteren het snelst tijdens de kwalificatie. Hij start vooraan op pole position en heeft Verstappen naast zich en Bottas en Gasly achter zich. Leclerc begint op P10 en Vettel op P20.
De start
Door de regen worden er eerst een aantal opwarmronden achter de safety car gereden. Daarna volgt een staande start. Verstappen is net als in Oostenrijk slecht weg van de voorste startrij en valt terug naar de vierde plek achter Räikkönen. Na twee ronden is hij de Alfa Romeo echter alweer voorbij.
Vlak na de inhaalactie van Verstappen, spint Perez verder achterin het veld. De crash van de Mexicaan zorgt dat de safety car al snel weer naar buiten kan komen. Hier maken de meeste coureurs gebruik van om een pitstop te maken en intermediates te halen. Na de safety car weten vooral Leclerc en Vettel zich ver naar voren te werken, terwijl Gasly helemaal terugvalt naar P19.
Als de motor van Ricciardo ploft, komt er een kortstondige VSC. Hier maakt Ferrari slim gebruik van door Leclerc een pitstop te laten maken. Daardoor loopt hij snel in op Verstappen. Vanaf ronde 17 opent Verstappen de aanval op Bottas.
Coureurs gokken op slicks
Na 22 ronden wisselen de eerste coureurs naar slicks. Vier ronden later komt Verstappen naar binnen om medium banden op de RB15 te laten monteren. Al binnen een ronde spint hij, maar de Nederlander weet de auto op de baan te houden. Op datzelfde moment komt Bottas binnen voor nieuwe softs. Verstappen is niet de enige die het moeilijk heeft, want Norris veroorzaakt met zijn crash een VSC. Daardoor maakt Leclerc weer een pitstop.
Leclerc en Hamilton crashen
De Monegask crasht echter in de laatste bocht en veroorzaakt een safety car. Hamilton crasht op dezelfde plek, maar weet met een kapotte voorvleugel terug naar de pits te komen. De monteurs zijn er echter niet op voorbereidt en door een stop van 50 seconden valt Hamilton terug naar P5.
Terug naar intermediates
Ondertussen heeft iedereen weer gewisseld naar de intermediates. Omdat Bottas een ronde later de pitstraat ingaat, neemt Verstappen de leiding in de race over. Na de safety car weet Verstappen comfortabel zijn leiding te behouden omdat Bottas opgehouden wordt door Hülkenberg. Het gat van 10 seconden wordt bij de 40e ronde echter teniet gedaan, omdat Hülkenberg ook in de laatste bocht crasht, met een safety car als gevolg. Verstappen kan hierdoor nog wel een gratis pitstop maken.
Stroll aan de leiding
Als de race weer verder gaat, lukt het Verstappen weer om aan de leiding te blijven. Twee ronden later komen alle coureurs binnen voor nieuwe soft banden. Stroll deed dit echter een ronde eerder en rijdt daardoor even aan de leiding. Het duurt echter maar een ronde voordat Verstappen weer P1 pakt. Even later pakt Kvyat P2, waardoor Stroll op P3 rijdt.
Verstappen wint de GP van Duitsland 2019
Met nog zeven ronden te gaan jaagt Bottas de Racing Point van Stroll op. Hij maakt daarbij echter een fout en crasht bij bocht één. Er komt weer een safety car de baan op, waardoor Verstappen weer een leiding van 10 seconden verliest. Maar net als bij de voorgaande keren behoudt Verstappen de leiding in de rest van de race. Hij wint de chaotische race in Hockenheim. Vettel weet zich nog op te werken naar P2 en Kvyat pakt de laatste podiumplek.
Uitslag van de GP van Duitsland 2019
1. | M. Verstappen | ||
2. | S. Vettel | +7.333 | |
3. | D. Kvyat | +0.972 | |
4. | L. Stroll | +0.661 | |
5. | C. Sainz Jr. | +0.617 | |
6. | A. Albon | +0.469 | |
7. | K. Räikkönen | +2.162 | |
8. | A. Giovinazzi | +1.635 | |
9. | R. Grosjean | +2.989 | |
10. | K. Magnussen | +1.927 | |
11. | L. Hamilton | +0.902 | |
12. | R. Kubica | +5.320 | |
13. | G. Russell | +1.417 | |
14. | P. Gasly | DNF | |
15. | V. Bottas | DNF | |
16. | N. Hulkenberg | DNF | |
17. | C. Leclerc | DNF | |
18. | L. Norris | DNF | |
19. | D. Ricciardo | DNF | |
20. | S. Pérez | DNF |
Foto: Red Bull Content Pool, Ferrari, Daimler AG
Reacties