2e vrije training van de GP van Abu Dhabi 2019

Verstappen het snelst in de racesimulatie, Mercedes gaat voor pole

Max Verstappen achter schemering GP van Abu Dhabi 2019
Max Verstappen 3 4 achter schemering GP van Abu Dhabi 2019
Max Verstappen uit de pits GP van Abu Dhabi 2019
Alexander Albon voor detail donker GP van Abu Dhabi 2019
Max Verstappen achter schemering GP van Abu Dhabi 2019
Max Verstappen 3 4 achter schemering GP van Abu Dhabi 2019
Max Verstappen uit de pits GP van Abu Dhabi 2019
Alexander Albon voor detail donker GP van Abu Dhabi 2019

In de eerste vrije training lieten Mercedes en Red Bull zien dat ze een klasse apart zijn dit weekend. Maar goed, volgens de kenners zijn de tijden uit de eerste vrije training niet representatief voor de kwalificatie en de race. Tijdens de tweede vrije training, dan pas zien we wie waar staat. Gelukkig is dat moment nu aangebroken.

Verstappen het snelste in de racesimulaties

Aan het begin van de sessie rijdt het grootste gedeelte van het veld op de harde en medium banden. Dat doet vermoeden dat er racesimulaties worden gedaan. We zien de coureurs voornamelijk eerst een snelle ronde, dan één of twee afkoelrondes en daarna weer een snelle ronde doen. Hiermee proberen de topteams te kijken of hun tijden op de medium banden goed genoeg zijn voor de tweede kwalificatiesessie van morgen. In Q2 wordt namelijk bepaald op welke bandensoort de coureurs zondag moeten starten.

De Nederlander rijdt de snelste tijd tot de kwalificatieruns komen. Kort daarachter zit Bottas op 0,096 seconde achterstand. Hamilton is derde, maar hij rijdt tijdens de racesimulaties op de harde band, net als Leclerc die vierde is. Vettel en Albon staan beide op 0,9 seconde van Verstappen die allebei op de medium band rijden. Werk aan de winkel voor de Duitser en de Thai.

Oefenen met de softs

Met nog een uur op de klok komen de eerste zachte banden tevoorschijn. Leclerc durft het als eerst aan en gaat er voor de volle honderd procent voor. Hij gaat hierin net wat te ver en tikt de muur aan. Hij doet dit op precies dezelfde plek als zijn teamgenoot in VT1. In tegenstelling tot zijn teamgenoot, kan hij wel zijn weg vervolgen. Tijdens de eerste snelle runs zijn de Mercedessen het snelst met daarachter Leclerc op 0,4 seconde, Verstappen op 0,6 seconde, Vettel op 0,9 seconde en Albon op één seconde. In het middenveld is het net als in VT1 Romain Grosjean die best of the rest is.

Diezelfde Grosjean heeft even later een flinke botsing met Bottas. Voor deze actie kun je beide coureurs wat aanrekenen. Valtteri Bottas komt van erg ver aan de binnenkant duiken van de Fransman en Grosjean kijkt veelvuldig in zijn spiegel maar besluit toch de deur dicht te gooien. In ieder geval veroorzaakt het een rode vlag zodat de marshalls alle stukjes koolstofvezel kunnen opruimen en moeten alle coureurs hun racesimulatie afbreken. Beide coureurs moeten zich later bij de stewards melden.

Crash tussen Bottas en Grosjean

Hierna doet Verstappen nog een aantal rondes op de medium band. Hij wordt hier opgehouden door Sebastian Vettel. Volgens Verstappen remt de Duitser elke keer af als Verstappen dat ook wil doen om een gat te maken tussen beide coureurs. Uiteindelijk blijft Valtteri Bottas het snelst met daarachter op 0,310 seconde Lewis Hamilton. De Ferrari’s staan op P3 en P4, Leclerc op 0,386 seconde en Vettel op 0,435 seconde. Daarachter staan de Red Bulls met Verstappen op 0,551 en Albon op 1,032 seconde. Het belooft een moeilijke kwalificatie te worden voor Max Verstappen, maar als we de tijden uit het eerste deel van deze tweede vrije training moeten geloven, moet Verstappen het in de race recht kunnen trekken.

2e vrije training van de GP van Abu Dhabi 2019

01. Valtteri Bottas
02. Lewis Hamilton
03. Charles Leclerc
04. Sebastian Vettel
05. Max Verstappen

Data en tijden van de GP van Abu Dhabi 2019

Zaterdag 30 november 2019
3e vrije training: 11:00 – 12:00 uur
Kwalificatie: 14:00 – 15:00 uur

Zondag 1 december 2019
Race: 14:10 – 16:10 uur

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws