Leuk, die vinger, maar doe toch maar de hele hand. Nog voordat de Audi RS 6 ook maar één kilometer op de openbare weg gereden heeft in de handen van een consument of journalist, wordt er gesproken over een snellere versie. Een Audi RS 6 Performance met 680 pk lijkt in de sterren geschreven. Uiteraard profiteert de nieuwe RS 7 dan ook van de vermogensinjectie.
Victor Underberg, hoofd van Audi Sport, zegt tegen Road & Track: ‘600 is hoog, maar als je zegt “Ik wil graag een Competition- [of] Performance-model”, en als de markt er klaar voor is, en je kunt het je veroorloven, dan kun je het maken.’ Het is een wat cryptische beschrijving en verre van een bevestiging, maar een duidelijke hint naar een Audi RS 6 Performance.
Oliver Hoffman bevestigt aan een kluitje journalisten in Frankfurt dat er ‘in de toekomst zeker plug-in hybride-techniek in ons RS-portfolio’ zal zitten. Twee extreem voor de hand liggende modellen zijn daarbij de Audi RS Q8 en de Audi RS 6. Waarom? Bij beide modellen hoeven ze enkel de plug-in hybride-aandrijflijn van Porsche over te hevelen.
De Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid gebruiken een 4,0-liter V8 met een elektromotor om een gecombineerd vermogen van 680 pk te produceren. De sprinttijden liggen tussen de 3,5 (Panamera) en 3,8 (Cayenne) seconden. Een Audi RS 6 Performance zou dus best eens 680 pk kunnen krijgen – een hardnekkig gerucht dat al langer de ronde doet.
Reacties