Gevolgen van de GP van Japan 2019

Mercedes verzekerd zichzelf van de constructeurs- en coureurstitel

Max Verstappen met helm op GP van Japan 2019
Bottas leidt GP van Japan 2019 voor de rest van het veld
Max Verstapen gezicht dichtbij GP van Japan 2019
Leclerc met reuzerad GP Japan 2019 2
Max Verstappen GP van Mexico 2018
Max Verstappen met helm op GP van Japan 2019
Bottas leidt GP van Japan 2019 voor de rest van het veld
Max Verstapen gezicht dichtbij GP van Japan 2019
Leclerc met reuzerad GP Japan 2019 2
Max Verstappen GP van Mexico 2018

De GP van Japan was voor Max Verstappen eigenlijk al na twaalf seconden voorbij. Na een goede start pakt de Nederlander een slipstream van Vettel en rijdt hij voor Leclerc. We weten allemaal wat hierna is gebeurd. Maar wat heeft deze race voor effect op het verdere verloop van dit seizoen?

Mercedes is de kampioen van 2019

Dankzij een totaalscore van 42 punten op het Suzuka Circuit is de constructeurstitel veiliggesteld. Ook het coureurskampioenschap gaat naar het Duitse team. Bottas en Hamilton staan op niet meer in te halen afstand van de rest van het veld.

Bij de volgende GP (de GP van Mexico) kan Hamilton zijn zesde wereldtitel in de wacht slepen. Met een voorsprong van 64 punten moet het wel heel gek lopen wil Bottas nog de wereldtitel wegkapen voor Hamilton.

Het doodlopende einde van het seizoen van Red Bull Racing

Het seizoen van Verstappen begint er een beetje uit te zien als de weersverwachtingen in Nederland voor de komende maanden: steeds somberder. Waar zijn teamgenoot Albon doet wat van hem wordt verwacht, wil Verstappen strijden om de winst.

Op dit moment is dat nog niet mogelijk, maar Verstappen heeft vertrouwen in het team, ondanks het snelheidsverschil met Mercedes en Ferrari. ‘We zijn absoluut aan het verbeteren en de kloof wordt kleiner, maar er is nog steeds werk te doen voor Mexico’, zegt Verstappen op de site van Red Bull Racing.

Ferrari moet oppassen voor Leclerc en Vettel

Als we de race van Leclerc bekijken buiten het incident met Max, heeft de Monegask puik werk laten zien. Uiteraard was dit anders gelopen wanneer hij tijdens de race zijn vijftien seconden straf had gekregen, maar toch maakte Leclerc er het beste van. Voor de neutrale kijker was het inhaalwerk van Leclerc genieten geblazen.

De Monegask pakte elke mogelijkheid aan om een inhaalactie te maken op de meest bijzondere plekken van de baan. Denk aan de manier waarop hij Räikkönen inhaalt bij het ingaan van 130R of Kvyat bij Spoon-bocht. Het temperament van Leclerc kwam naar boven en dat is dus precies waar Ferrari voor moet waken.

Nu is dat met middenmoot-auto’s om zich heen nog geen gevaar, maar wanneer Vettel voor Leclerc rijdt, zal de Monegask het rustiger aan moeten pakken. Ferrari is verzekerd van de tweede plaats bij de constructeurs, waardoor de rijders alleen nog maar voor zichzelf rijden. Met Leclerc op 221 punten en Vettel (net als Verstappen) op 212 punten, kan het een verhitte strijd worden tussen de Ferrari-coureurs.

Een herhaling van 2018?

Op 27 oktober racen de F1-coureurs door de straten van Mexico-stad. Het is eigenlijk nog te vroeg om te speculeren, maar er wordt op dit moment regen verwacht in de hoofdstad van Mexico. Met op 95 procent kans op regen vrijdag en zaterdag en 87 procent kans op regen zondag, belooft het een interessante Mexicaanse GP worden.

Kan Max Verstappen er drie op rij van maken in Mexico? Als we reëel zijn, lijkt het er niet op. Maar als er regen valt, kan er van alles gebeuren. Hamilton en Verstappen zouden in ieder geval wel tekenen voor een herhaling van 2018. Toen won Max voor de tweede keer op rij de GP van Mexico en werd Lewis Hamilton voor de vijfde keer wereldkampioen.

Bron: Red Bull Content Pool, Daimler AG, Ferrari Media

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws