
Miljardairs zijn dezer dagen niet meer tevreden met zomaar een supercar. Het spul moet zo gelimiteerd mogelijk zijn, om interessant te worden. De tuneprojectjes van Hennessey zijn een hoop, maar niet gelimiteerd. Of waren eigenlijk, want Hennessey gaat nu ook auto’s tunen in kleine oplage. Daarvoor zet John Hennessey HSO (Hennessey Special Operations) op. Het eerste project: de Dodge Demon 1700.
Als basis gebruikt Hennessey de laatste en sterkste Dodge Challenger op benzine, de SRT Demon 170. Daarvan worden er 3.300 gemaakt. Twaalf daarvan mogen de speciale Hennessey operatie ondergaan. John zal zelf de eerste klant zijn, dus dan blijven er elf plekjes over. De tuner vervangt de complete originele aandrijflijn. Na de ombouw krijg je de aandrijflijn terug in een kratje, voor als je je toch bedenkt en de oude motor er in wilt.
Specificaties van de Dodge Demon 1700
De nieuwe aandrijflijn wordt gekenmerkt door twee turbo’s. Met die turbo’s stijgt het vermogen van 1.039 pk naar 1.723 pk. Jep, de motor van Hennessey is een McLaren Artura sterker dan de toch al niet zo zwakke Dodge SRT Demon. Wat dat met de prestaties doet, weet Hennessey nog niet. Ook de prijs voor het extra vermogen is niet bekend.
In de video hieronder zie je John Hennessey trots vertellen over de nieuwe divisie en er rijdt ie een stukje met het eerste speeltje van HSO. Ogenschijnlijk eenvoudig klimt de Dodge naar snelheden boven de 230 km/u. Vervolgens rookt Hennessey nog een setje achterbanden op, maar komt hij er ook achter dat de remmen een upgrade kunnen gebruiken. Hij geeft ook nog een goede tip: ‘Wees niet die kloothommel bij een Cars & Coffee die hem in de sloot rijdt, zoals ik net bijna deed’.
Zo weinig auto’s gaat HSO per jaar tunen
Helaas is de Demon vooralsnog de enige auto die HSO gaat bouwen. De divisie zegt tussen de vijftien en twintig auto’s per jaar te willen bouwen. Dikke kans dus dat er niet veel meer HSO-modellen gepresenteerd worden in 2024. Geïnteresseerden kunnen een aanvraag doen om überhaupt kans te maken op een aankoop.
Eén reactie op “Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Man geeft gehuurde Dodge Challenger een andere look en verkoopt hem online

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)

Brandstofmeter zakt zichtbaar tijdens Demon-sprint

Dodge Demon Cabrio (?) te koop

Lego Dodge Demon is schattig

Hennessey legt 1.000 pk in een Dodge Hellcat Redeye

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hennessey Ford F-150 krijgt 785 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Hennessey Ford Bronco krijgt V8 en 750 pk

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Dat gekwek over duizenden pk’s is zinloos als je niet weet wat de prestaties na die tuning zijn. Lijkt mij dat die erg kunnen tegenvallen als de auto die extra pk’s niet kwijt kan op het wegdek en alleen banden verbrandt.