
Miljardairs zijn dezer dagen niet meer tevreden met zomaar een supercar. Het spul moet zo gelimiteerd mogelijk zijn, om interessant te worden. De tuneprojectjes van Hennessey zijn een hoop, maar niet gelimiteerd. Of waren eigenlijk, want Hennessey gaat nu ook auto’s tunen in kleine oplage. Daarvoor zet John Hennessey HSO (Hennessey Special Operations) op. Het eerste project: de Dodge Demon 1700.
Als basis gebruikt Hennessey de laatste en sterkste Dodge Challenger op benzine, de SRT Demon 170. Daarvan worden er 3.300 gemaakt. Twaalf daarvan mogen de speciale Hennessey operatie ondergaan. John zal zelf de eerste klant zijn, dus dan blijven er elf plekjes over. De tuner vervangt de complete originele aandrijflijn. Na de ombouw krijg je de aandrijflijn terug in een kratje, voor als je je toch bedenkt en de oude motor er in wilt.
Specificaties van de Dodge Demon 1700
De nieuwe aandrijflijn wordt gekenmerkt door twee turbo’s. Met die turbo’s stijgt het vermogen van 1.039 pk naar 1.723 pk. Jep, de motor van Hennessey is een McLaren Artura sterker dan de toch al niet zo zwakke Dodge SRT Demon. Wat dat met de prestaties doet, weet Hennessey nog niet. Ook de prijs voor het extra vermogen is niet bekend.
In de video hieronder zie je John Hennessey trots vertellen over de nieuwe divisie en er rijdt ie een stukje met het eerste speeltje van HSO. Ogenschijnlijk eenvoudig klimt de Dodge naar snelheden boven de 230 km/u. Vervolgens rookt Hennessey nog een setje achterbanden op, maar komt hij er ook achter dat de remmen een upgrade kunnen gebruiken. Hij geeft ook nog een goede tip: ‘Wees niet die kloothommel bij een Cars & Coffee die hem in de sloot rijdt, zoals ik net bijna deed’.
Zo weinig auto’s gaat HSO per jaar tunen
Helaas is de Demon vooralsnog de enige auto die HSO gaat bouwen. De divisie zegt tussen de vijftien en twintig auto’s per jaar te willen bouwen. Dikke kans dus dat er niet veel meer HSO-modellen gepresenteerd worden in 2024. Geïnteresseerden kunnen een aanvraag doen om überhaupt kans te maken op een aankoop.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Man geeft gehuurde Dodge Challenger een andere look en verkoopt hem online

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)

Brandstofmeter zakt zichtbaar tijdens Demon-sprint

Dodge Demon Cabrio (?) te koop

Lego Dodge Demon is schattig

Hennessey legt 1.000 pk in een Dodge Hellcat Redeye

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hennessey Ford F-150 krijgt 785 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Hennessey Ford Bronco krijgt V8 en 750 pk

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Dat gekwek over duizenden pk’s is zinloos als je niet weet wat de prestaties na die tuning zijn. Lijkt mij dat die erg kunnen tegenvallen als de auto die extra pk’s niet kwijt kan op het wegdek en alleen banden verbrandt.