
Je zou het bijna niet verwachten, maar zelfs moderne autofabrieken laten nog een sinaasappelhuidje achter op de lak. In de meeste gevallen valt het huidje pas op als je er met TL-licht met je neus bovenop gaat zitten, maar bij een auto als een Porsche 911 GT3 RS, die je een unieke kleur hebt laten geven door Porsche, wil je de perfecte lak. Topaz Detailing laat zien welke stappen je moet ondernemen om de lak zo glad als een glasplaat krijgt.
De eerste stap is het afplakken van de Porsche om alle onderdelen die geen lak hebben, te beschermen. Ook de randen van de carrosserie krijgen een plakrandje, die worden later met de hand gedaan. Daarna moet de volledige lak licht opgeschuurd worden om de blanke laklaag vlak en even te maken. Daarna schuren ze de lak steeds fijner op, zodat de auto weer gaat glimmen. Eerst hebben ze trouwens de dikte van de lak opgemeten, zodat ze weten hoe ver ze kunnen schuren.
Als kerst op de taart krijgen diverse plastic delen een glimmend laagje koolstofvezel. Om al het werk te beschermen tegen de elementen, krijgt de auto een blanco wrap, die de lak beschermt. Dit wordt ook wel een Paint Protection Film (of PPF) genoemd. Er zijn verschillende bedrijven in Nederland waar je ook terecht kunt voor een poetsbeurt als deze, of alleen voor een PPF. Als je ziet hoeveel uur er in de auto verdwijnt, snap je waarom het polijsten van je auto een lieve duit kost.
Porsche 911 GT3 RS krijgt poetsbeurt van 100 uur
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear




Nieuwe stickeropties voor Porsche 911 Dakar verwijzen naar rijke rallyverleden




Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?



Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt de meest verfijnde circuit-911 aller tijden?


Kijk hoe klassieke Porsches door het stof gaan tijdens de Safari Classic Rally


Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment



De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


De Porsche Panamericana is de opa van de nieuwe 911 Dakar



Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden


Kooptip: Deze bijzondere Porsche 944 6×6 moet een serieus bedrag opleveren



Nieuwe stickeropties voor Porsche 911 Dakar verwijzen naar rijke rallyverleden




Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?




Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?



Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt de meest verfijnde circuit-911 aller tijden?


Porsche 911 GT3 RS doet rondje Nürburgring in minder dan 6:50


De nieuwe Porsche 911 GT3 RS heeft een DRS-knop op het stuur en een giga-spoiler


Porsche 911 GT3 RS MR vliegt over de Ring


Chris Harris in de Porsche-hemel


Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk


Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten


Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?


Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand


Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR


Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring



Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione


De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed


Deze Chevrolet Camaro heeft een volledig koolstofvezel koets en ruim 650 pk


De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up



Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer



De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)


Je auto een dag van tevoren bij garage neerzetten? Misschien kun je dat beter niet doen



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde


Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Maestro heeft op 11 april 2020 geschreven:
De laklaag even maken? Zal wel egaal maken zijn, vertaald uit het engels?
Okke Jacobs heeft op 11 april 2020 geschreven:
Absoluut een must voor de echte perfectionist! De lijnen en rondingen van de auto komen vele malen beter uit en geeft daardoor een extra dimensie! Voor degene die op zoek is naar een bedrijf in Nederland die deze exclusieve behandeling uit kan voeren, kan met mij contact opnemen: Car & Boat Wellness 061230370 of check Facebook en Instagram