Project Cars 2 review voor PlayStation 4

Is Project Cars 2 na al dat lange wachten wel de moeite waard?

Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Foto('s): Slightly Mad StudiosProject Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review
Project Cars 2 review

Het Fanatec-stuur staat klaar en we zijn rustig warmgedraaid met WRC 7; de racegame-tsunami kan beginnen. De eerste golf komt van SlightlyMad Studios in de vorm van Project Cars 2.

Realisme

Het stokpaardje van Project Cars 2 is het realisme. Zo trommelden de makers van het spel de werknemers van McLaren op om de 720S fijn te slijpen. De mensen van McLaren gaven Project Cars 2 hun zege. Het treft dat je als TopGear-redacteur zo nu en dan in een leuke auto mag rijden en zo wat referentiemateriaal hebt. Verwend door Gran Turismo 5 (ja, zelfs nu nog) bladeren iets wat teleurgesteld door de autolijst. Niet omdat 180 auto’s nu zo weinig is, maar omdat we weinig bekende of bereikbare auto’s tegenkomen.

De Porsche Cayman GT4 mag het bewijzen

Het is aan de Porsche Cayman GT4 Clubsport om te bewijzen dat Project Cars 2 het circuit werkelijk naar je woonkamer haalt. Te beginnen met het geluid: het heerlijk metaalachtige zescilindergeluid galmt uit de soundbar. En het rijgedrag? Subliem. Het is zelfs echt herkenbaar als de GT4 Clubsport die we kennen. Toch best knap, hoe de makers het karakter van een auto zo goed vertolken via enkel een tv, wat geluid en force feedback van een stuurtje. De Toyota GT86 is de tweede getuigen van dit feit. En alle auto’s rijden compleet anders. Het is niet slechts een ander uiterlijk. Toch hebben ze allemaal één ding gemeen.

Ze maken het je erg lastig. Misschien wel iets té lastig. Alle auto’s zijn zo ontzettend gevoelig voor lift-off-overstuur. Zo erg dat het bijna niet leuk meer is. Neem de Porsche Cayman GT4 Clubsport. In de fysieke wereld laat de Porsche zich haast zo debiel besturen als jij je kunt bedenken. In het spel is de GT4 Clubsport al twintig keer stabieler dan een Clio, bijvoorbeeld. Maar toch: je moet constant op de hoede zijn. Een klein stuurfoutje en je staat achterstevoren. Goed, je kunt ESP aanzetten. Maar liever niet natuurlijk.

Tegensturen

Gelukkig is Project Cars 2 een van de weinige racegames waar het werkelijk lukt om tegen te sturen met een stuurtje. Bij veel spellen zorgt het gebrek aan gevoel in de heupen (en toegegeven: een stukje onkunde met racegames) het kleinste toefje overstuur al voor een overcorrectie waarna snap oversteer volgt. En daarna een mond vol rubber van de bandenstapel. Bij Project Cars 2 is door de uitstekende force feedback overstuur goed aan te voelen en te corrigeren.

Tuning for dummies

Iets wat kan helpen, is friemelen aan de setup van de auto. Geen flauw benul waar je mee bezig bent? Geen nood: een monteur geeft advies. Je vertelt hem bij een optie-menu wat eraan scheelt (te veel overstuur, bijvoorbeeld) en hij zal je vertellen dat je de stabilisatoren moet aanpassen. Of bijvoorbeeld de downforce moet aanpassen. Zo leer je tijdens het spelen zelfs nog wat over autoracetechniek.

En de graphics. Die voldoen niet helemaal aan de verwachtingen. Vooral als de baan droog is; dan oogt het allemaal wat glansloos. In de trailers liep het kwijl over de bureaus op de redactie. Het slabbetje blijft tijdens het spelen helaas droog. Iets enthousiaster maakt het spel ons tijdens de regen. En tijdens het gouden uur van de dag. Het water spat dan vrolijk van de voorruit en de gouden gloed geeft een warm gevoel.

Regen en sneeuw

Sneeuw en regen is iets waar de makers extreem hun best op hebben gedaan. Het water ligt niet egaal over het asfalt verdeeld, maar vormt plassen en maakt de racelijn extra glad. Dat maakt het rijden in de regen extra intens en voor de spetterliefhebber extra leuk. Maar pas op voor aquaplaning. Bovendien kun je boven elke baan de lucht laten openbreken en op veel banen het laten sneeuwen. Niet op allemaal, natuurlijk: heb je weleens sneeuw gezien in Dubai? Alhoewel: het is Dubai; ze verzinnen wel iets.

Is Project Cars 2 de moeite waard?

Hier en daar valt het iets tegen. Het was ook lastig om te voldoen aan de hype die het spel heeft opgebouwd. Alsnog garandeert het spel uren plezier en biedt het dingen die geen enkel ander spel heeft. Het kan zijn dat Gran Turismo Sport vermakelijker is, maar veel realistischer dan Project Cars 2 ga je het niet vinden. Of je moet op zoek naar de die-hard simulatoren zoals rFactor.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken