De nieuwe Audi RS 6 en de Audi RS 7 komen met een beetje geluk volgend jaar. Om de BMW M5 Competition te kunnen pesten, moet de volgende generatie van de powerstation ergens rond de tweede (of eerste) plek in deze lijst eindigen. Maar zover is het nog niet. Hieronder zie je de 10 snelste Audi’s van dit moment.
Vermogen: 409 pk
0-100 km/u: 5,7 seconden
Topsnelheid: 200 km/u
Elektrokoppel is fijn voor 0-naar-100-sprintjes. En elk tussensprintje, elke keer dat je een bocht uitaccelereert, geeft je het gevoel dat het hard zat gaat. Het ontbreken van enig geluid berooft je alleen wel van de sensatie bij die snelheid. Ofwel: het gaat wel hard, maar doorhebben doe je het niet.
Vermogen: 340 pk
0-100 km/u: 5,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Die aanduiding staat nergens voor; de ‘55’ is enkel om de hiërarchie in het gamma aan te geven (de diesel, met minder pk’s en iets trager van 0 naar 100, heet 50 TDI). We hebben het over een 3,0-liter twin-turbo V6 met 347 pk, in de basis een oude bekende, gekoppeld aan een zeventraps S-tronic-automaat.
Vermogen: 300 pk
0-100 km/u: 4,8 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Zie de Audi SQ2 als een hoogpotige hot hatch met vierwielaandrijving. En wel eentje met een zeer chic interieur. De compacte afmetingen en de zwarte hemel maken het binnenin een knusse bedoening.
Vermogen: 435 pk
0-100 km/u: 4,8 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
De elektrische aandrijving zorgt ervoor dat de compressor al op toeren is voordat er überhaupt gassen door de leidingen stromen. Daardoor kan hij meteen (nou ja, binnen 250 milliseconden) reageren als er gas wordt gegeven. Daarna nemen turbo 2 en 3 het stokje over, zodat je van 1.000 tot 5.000 tpm één rechte lijn aan vermogen en koppel tot je beschikking hebt.
Vermogen: 400 pk
0-100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 280 km/u
Wil je spelen met 400 pk en luisteren naar de vijfcilinderzang van de Audi TT RS, maar wil je niet in een kappersauto rijden? Koop dan de Audi TT RS, want dat is geen kappersauto meer. Wil je dan nog twee deuren erbij? Koop dan deze Audi RS 3 Sportback.
04. Audi RS 4 Avant
Vermogen: 450 pk
0-100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 280 km/u
De atmosferische V8 uit de oude RS 4 is verdwenen, met z’n 8.000 tpm en al, en de transmissie met dubbele koppeling ging de motor achterna. In plaats daarvan krijgen we nu tussen de vier ringen en de vooras te maken met een 2,9-liter twin-turbo V6 die 40 procent meer koppel levert, en 31 kilo lichter is.
Vermogen: 450 pk
0-100 km/u: 3,9 seconden
Topsnelheid: 280 km/u
De RS 5 is prachtig om te zien, tot in de puntjes doorontwikkeld en onvoorstelbaar snel. We wilden een vurige, levendige romance met ‘m, maar hij wimpelde ons af. Een geweldige auto; helaas een beroerde RS. Lees hier waarom.
Vermogen: 400 pk
0-100 km/u: 3,7 seconden
Topsnelheid: 280 km/u
De opschepcijfers van de Audi TT RS blijven hetzelfde als voorheen: snel genoeg om de eerste generatie Audi R8 te doen wenen. Wat specifieker: 400 pk en 480 Nm uit een 2,5-liter turbomotor. Een zeventraps automaat en vierwielaandrijving zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden.
Vermogen: 620 pk
0-100 km/u: 3,1 seconden
Topsnelheid: 331 km/u
Het blijft een zalige sportauto, zo’n Audi R8 V10 Performance. Of je er nu zachtjes mee voortkabbelt of met 200+ de grindbak mee in jakkert – hij lijkt het allemaal best te vinden. Ondanks zijn glorieuze beest van een motor, die klinkt als niets anders in deze wereld, is en blijft het een van de vriendelijker rijdende supersportauto’s op de markt.
Reacties