
De Volkswagen ID R is ongelooflijk snel. Dat wisten we inmiddels allang. Maar we weten nog niet of hij opgewassen is tegen de top van de motorsport.
Oké, hij heeft het record verbroken van de Goodwood-heuvelklim, maar daarmee versloeg hij alleen maar een twintig jaar oude McLaren met Nick Heidfeld achter het stuur. De VW ID R verpletterde ook het ronderecord voor elektrische auto’s op de Nürburgring met een tijd van 6 minuten en 5 seconden, maar was wel aanzienlijk langzamer dan de toptijd van de Porsche 919 Evo, die een 5:19,6 reed. De Nordschleife is dan ook niet het ideale terrein voor een EV. Dan hadden we nog Pikes Peak, waar het elektrische vermogen duidelijk in het voordeel was, gezien ijle lucht op die hoogte.
De VW ID R wil het ronderecord op Sonoma claimen
Nu brengt Volkswagen hun snelste raceauto mee naar Sonoma Raceway in Californië om het record daar om zeep te helpen. Die recordpoging zal plaatsvinden tijdens het Sonoma Speed Festival (eigenlijk de Amerikaanse versie van de Goodwood Revival). Maar het venijn zit hem in de auto die de ID R zal moeten verslaan.
In 2019 voltooide Esteban Gutiérrez het vier kilometer lange circuit met twaalf bochten in 1 minuut en 15,4 seconden, wat meteen de snelste tijd was. De Mexicaan zat achter het stuur van de Mercedes F1 W07 Hybrid waar Lewis Hamilton in 2016 mee reed. Het is tevens de auto waarmee Nico Rosberg dat jaar het kampioenschap veroverde.
Het zal dus een flinke uitdaging zijn voor de 680 pk sterke VW ID R. Volkswagen werkt momenteel nog aan het optimaliseren van de aerodynamica en de batterijlading. Kan de Volkswagen echt een F1-auto te snel af zijn? In mei krijgen we het verlossende antwoord.
Meer van TopGear


Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
