De Volkswagen ID R is ongelooflijk snel. Dat wisten we inmiddels allang. Maar we weten nog niet of hij opgewassen is tegen de top van de motorsport.
Oké, hij heeft het record verbroken van de Goodwood-heuvelklim, maar daarmee versloeg hij alleen maar een twintig jaar oude McLaren met Nick Heidfeld achter het stuur. De VW ID R verpletterde ook het ronderecord voor elektrische auto’s op de Nürburgring met een tijd van 6 minuten en 5 seconden, maar was wel aanzienlijk langzamer dan de toptijd van de Porsche 919 Evo, die een 5:19,6 reed. De Nordschleife is dan ook niet het ideale terrein voor een EV. Dan hadden we nog Pikes Peak, waar het elektrische vermogen duidelijk in het voordeel was, gezien ijle lucht op die hoogte.
De VW ID R wil het ronderecord op Sonoma claimen
Nu brengt Volkswagen hun snelste raceauto mee naar Sonoma Raceway in Californië om het record daar om zeep te helpen. Die recordpoging zal plaatsvinden tijdens het Sonoma Speed Festival (eigenlijk de Amerikaanse versie van de Goodwood Revival). Maar het venijn zit hem in de auto die de ID R zal moeten verslaan.
In 2019 voltooide Esteban Gutiérrez het vier kilometer lange circuit met twaalf bochten in 1 minuut en 15,4 seconden, wat meteen de snelste tijd was. De Mexicaan zat achter het stuur van de Mercedes F1 W07 Hybrid waar Lewis Hamilton in 2016 mee reed. Het is tevens de auto waarmee Nico Rosberg dat jaar het kampioenschap veroverde.
Het zal dus een flinke uitdaging zijn voor de 680 pk sterke VW ID R. Volkswagen werkt momenteel nog aan het optimaliseren van de aerodynamica en de batterijlading. Kan de Volkswagen echt een F1-auto te snel af zijn? In mei krijgen we het verlossende antwoord.
Reacties