F1 2019 review

Verschilt F1 2019 genoeg van zijn voorganger?

Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 reviewF1 2019 review: esports
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
Foto('s): CodemastersF1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 reviewF1 2019 review: esports
F1 2019 review
F1 2019 review
F1 2019 review

De makers van F1 2019 hadden zich er zeer gemakkelijk van af kunnen maken. Paar nieuwe coureurs, de bestickering van de auto’s iets aanpassen en klaar is Kees. De kalender is immers identiek aan die van vorig jaar. Gewoon de stagiair een maandje aan het werk zetten en voor 400 euro ontwikkelingskosten het spel in de schappen gooien.

Ontwikkelaar Codemasters deelt deze luie en opportunistische gedachtegang gelukkig niet. Maar hoe moet je in hemelsnaam een spel als F1 2019 innoveren als de raceklasse waarop de game gebaseerd is, nauwelijks verschilt van het jaar ervoor? Door dieper in het leven van een F1-coureur te duiken.

Want dit jaar is er iets bijzonders aan de hand. De coureurs zijn dit jaar ongekend jong. Vier coureurs waren bij de seizoensstart 20 jaar of jonger. Nog eens vijf waren tussen de 21 en 25 jaar. Al deze groentjes komen uit dezelfde kweekvijver, die we de Formule 2 noemen. Je kunt wel raden waar dit heengaat.

Je begint in F2

F1 2019 begint namelijk vreemd genoeg in 2018, in de cockpit van een F2-auto. Het veld bestaat deels uit bestaande coureurs, zoals Albon, Russel en Norris. Jij, je teamgenoot en je aartsrivaal zijn fictief (sorry, we willen je geen existentiële crisis aanpraten). In drie (niet volledige) races moet jij jezelf bewijzen.

Met deze toevoeging vlechten de makers nog meer dan eerst een verhaal in het spel. Tijdens de eerste race kamp je bijvoorbeeld met motorschade en in de tweede race word je door omstandigheden (we zullen niet te veel spoilen) verplicht een inhaalrace te rijden. Het geeft de F1-game een extra laag, wat het net dat beetje vermakelijker maakt.

Tijd voor F1

Na een bondig F2-seizoen stroom je door naar de koningsklasse, waarbij je mag kiezen voor welk team je wilt rijden. Kies je voor Ferrari en Mercedes, dan wordt verwacht dat je gelijk races gaat winnen. Heb je een realistischer zelfbeeld, kies dan voor de subteams als Alfa Romeo en Toro Rosso.

Fijn is dat je verschil voelt tussen de F1- en F2-auto’s. Het is makkelijk om de F1-auto’s een ander uiterlijk, iets minder vermogen en een ander geluid te geven. De gripniveau’s en het tempo van de F1-auto’s ligt vele malen hoger – je zult de twee nooit door elkaar halen.

Wat direct opvalt is dat F1 2019 een stapje moeilijker is dan de F1-game van vorig jaar. Op deze manier groeit het spel mee met de fanbase. Voor de beginnende spelers is daardoor de leercurve iets steiler en voor de doorgewinterde F1-gamer betekent het dat de game een nieuwe uitdaging biedt. Ook zo onderscheidt de 2019-uitgave zich van de game uit 2018.

Verder is bijna alles in F1 2019 iets aangescherpt. De interviews tussen de races door zijn uitgebreider, waarbij je antwoorden in Australië bijvoorbeeld invloed kunnen hebben op vragen verderop in het seizoen. De graphics zijn verbeterd en online is er in F1 2019 meer te doen dan in de vorige uitgave.

Zonder te veel op de zaken vooruit te lopen, zijn we al erg benieuwd wat F1 2020 zal brengen. Sowieso Circuit Zandvoort, om te beginnen, maar wat nog meer? Ga voor nu maar even genieten van F1 2019. Nog niet gekocht? Bekijk dan deze spectaculaire aanbiedingen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken