Wanneer er regen wordt voorspeld voor een F1-race, zijn we minder enthousiast dan vroeger. Driftvocht zorgt voor spanning en sensatie, maar kan er ook voor zorgen dat de race helemaal niet meer doorgaat of voor zware crashen. Volgens Max Verstappen zijn regenraces nu gevaarlijker dan eerst. De Red Bull-coureur legt uit hoe dat komt.
‘We zijn naar grotere banden gegaan wat het [de spray] erger maakt, omdat er meer verplaatsing is’, zegt Verstappen tegen Motorsport.com. Met verplaatsing bedoelt Verstappen dat het bandoppervlak groter is, waardoor er meer water de lucht in vliegt. Daarnaast zijn de auto’s volgens Verstappen groter geworden. De stroom water die omhoog komt, is zo breed als de auto. Door de extra breedte van de auto is er veel meer spray dat het zicht ontneemt.
Verstappen blikt terug op Brazilië 2016
De tweevoudig wereldkampioen verdiende de stempel regenmeester bij de GP van Brazilië in 2016. Toen waren de auto’s een stuk smaller, maar ook in 2016 was het zicht belabberd volgens Verstappen: ‘Het hele rechte stuk ging ik vol gas, maar ik zag niks en ik reed alleen op basis van de kennis van vorige ronden. Je houdt je voet gewoon naar beneden, maar als er een auto stil had gestaan, dan was ik er waarschijnlijk compleet doorheen gegaan.’
Verstappen gaat eenvoudig voorbij aan Raïkkönen tijdens de GP van Brazilië in 2016| Foto: © Red Bull Content Pool
Verstappen vindt Monaco gevaarlijker dan Spa
Ook dit raceweekend in Spa wordt er regen voorspeld. Verstappen ziet echter geen reden waarom regenraces op Spa gevaarlijker zijn dan op welk ander circuit: ‘Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar we racen ook in Monaco, waarvan ik denk dat het veel gevaarlijker is.’ De regerend F1-kampioen vindt het gevaarlijker om gemiddeld 160 km/u rijden door een stadscentrum dan met 300+ km/u richting Raidillon te blazen.
Verstappen stuurt in bij de haarspeldbocht in Monaco in 2022 | Foto: © Red Bull Content Pool
De Nederlandse coureur denkt terug aan de fatale crashes van Van ‘t Hoff en Hubert in Spa-Francorchamps. Volgens Verstappen ligt het niet aan het Belgische circuit. ‘Ik denk niet dat er veel is dat je kunt doen om het veel veiliger te maken, omdat er ook andere banen zijn waar je als je een crash hebt en terug op de baan komt, en er slecht zich is. Het kan gebeuren. Het is eigenlijk een beetje ongelukkig op dat het twee keer zo dicht achter elkaar gebeurt op Spa’, vertelt Verstappen.
Daar heeft de coureur een punt. Wie zich de GP van Japan in 2022 kan herinneren, weet dat de F1 die dag aan twee grote drama’s is ontkomen. Carlos Sainz spinde in de eerste ronde en kwam via de vangrails weer terug op de baan. De rest van het veld raast vervolgens dicht langs hem af. Later die race mist Pierre Gasly op volle snelheid nog net een takelwagen. Uitgerekend op het circuit waar Jules Bianchi het leven liet door een crash tegen zo’n voertuig.
Het accepteren of geen regenraces meer
Op dit moment mag wedstrijdleider Niels Wittich bepalen of er wel of niet geracet wordt. Verstappen denkt dat Wittich genoeg ervaring heeft opgedaan om een goede keuze te maken. In het geval van regenraces denkt Verstappen dat Wittich zal luisteren naar wat Bernd Maylander in de safety car: ‘Ik denk dat hij [Maylander] wel weet of het veilig is of niet, maar het zich gaat toch slecht zijn. Anders kunnen we nooit meer regenraces rijden.’ Zou dat de beste optie zijn?
Verstappen achter de safety car tijdens de GP van België 2021 die drie ronden duurde | Foto: © Red Bull Content Pool
De F1 heeft na de GP van Groot-Brittannië een test gedaan met extra kappen boven de achterwielen. De spatborden moeten het water tegenhouden en de spray verminderen. De FIA zegt over de eerste test dat er ‘geen merkbaar verschil’ is in het afvoeren van de regen. Terug naar de tekentafel dus waardoor we voorlopig nog geen extra flapjes boven de achterwielen zullen zien.
Reacties