De moeilijkheid van de Pikes Peak Hill Climb zit hem in de hoogte: op 4.300 meter boven zeeniveau is de lucht een stuk ijler dan aan het strand. Verbrandingsmotoren worden hier kortademig van en verliezen hun puf. En dat terwijl puf precies is wat je nodig hebt als je 156 bochten uit moet accelereren, verspreid over 19,9 kilometer.
Daarom zijn elektrische auto’s de beste keuze voor een deelname aan de Pikes Peak Hill Climb. Dat had iemand Bentley wel even mogen vertellen. Elektromotoren en accu’s trekken zich niets aan van luchtomstandigheden.
Dus als je dan wat ruchtbaarheid aan je nieuwe elektrische submerk wilt geven, dan kun je net zo goed een Pikes Peak-racer bouwen voor wat publiciteit. Makkelijk scoren, toch? Volkswagen wil met de ID R Pikes Peak-racer het record van Rhys Millen afpakken. Hij vestigde dat record in 2016 met de eO PP100. De tijd om te kloppen is 8:57,118.
Specificaties van de Volkswagen ID R Pikes Peak-racer zijn er nog niet. Geeft ook niet, verder: op 24 juni zal deze racer de nieuwe snelste tijd neerzetten. Wedden?
Reacties