
De moeilijkheid van de Pikes Peak Hill Climb zit hem in de hoogte: op 4.300 meter boven zeeniveau is de lucht een stuk ijler dan aan het strand. Verbrandingsmotoren worden hier kortademig van en verliezen hun puf. En dat terwijl puf precies is wat je nodig hebt als je 156 bochten uit moet accelereren, verspreid over 19,9 kilometer.
Daarom zijn elektrische auto’s de beste keuze voor een deelname aan de Pikes Peak Hill Climb. Dat had iemand Bentley wel even mogen vertellen. Elektromotoren en accu’s trekken zich niets aan van luchtomstandigheden.
Dus als je dan wat ruchtbaarheid aan je nieuwe elektrische submerk wilt geven, dan kun je net zo goed een Pikes Peak-racer bouwen voor wat publiciteit. Makkelijk scoren, toch? Volkswagen wil met de ID R Pikes Peak-racer het record van Rhys Millen afpakken. Hij vestigde dat record in 2016 met de eO PP100. De tijd om te kloppen is 8:57,118.
Specificaties van de Volkswagen ID R Pikes Peak-racer zijn er nog niet. Geeft ook niet, verder: op 24 juni zal deze racer de nieuwe snelste tijd neerzetten. Wedden?
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland

Deze restomod Volkswagen Kever van Milivié moet 570.000 euro kosten

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Audi S1 Hoonitron van Ken Block: e-driftmachine

Unplugged Model S Plaid gaat met sirene Pikes Peak op

Tesla Model 3 crasht op Pikes Peak

Tesla Model 3 kwalificeert derde op Pikes Peak

Drie Honda NSX’en op Pikes Peak

Bentley Continental GT wil Pikes Peak-record

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Het record voor de duurste auto ooit verkocht is naar verluidt verpletterd

BMW M3 Touring moet de snelste stationwagen op de Nürburgring worden. Wie moet hij verslaan?

De langste auto ter wereld is gerestaureerd en is nóg langer

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Het snelheidsrecord op land staat op ruim 10.000 km/u

Tesla pakt Nürburgring-record voor EV’s

Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?

Defensie neemt waterstofauto’s in gebruik

De Hyundai Ioniq 6 is een ultragladde EV met inspiratie uit het verleden

De nieuwe MG4 Electric komt dit jaar nog

De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Kooptip: Volkswagen Transporter T3 met een Audi-V8

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Man leent BMW M3 uit voor videoclip, is niet blij als zijn auto terugkomt

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

Deze Porsche 963 LMDh moet de twintigste overwinning op Le Mans scoren

Winnaar Le Mans 2022: Toyota pakt vijfde keer op rij de overwinning

De Ferrari 296 GT3 vervangt de 488 GT3 en is geen hybride

Cadillac keert na 21 jaar weer terug naar Le Mans met de Project GTP

Ford Mustang GT3 komt eraan en heeft een grote spoiler

Reacties