
De moeilijkheid van de Pikes Peak Hill Climb zit hem in de hoogte: op 4.300 meter boven zeeniveau is de lucht een stuk ijler dan aan het strand. Verbrandingsmotoren worden hier kortademig van en verliezen hun puf. En dat terwijl puf precies is wat je nodig hebt als je 156 bochten uit moet accelereren, verspreid over 19,9 kilometer.
Daarom zijn elektrische auto’s de beste keuze voor een deelname aan de Pikes Peak Hill Climb. Dat had iemand Bentley wel even mogen vertellen. Elektromotoren en accu’s trekken zich niets aan van luchtomstandigheden.
Dus als je dan wat ruchtbaarheid aan je nieuwe elektrische submerk wilt geven, dan kun je net zo goed een Pikes Peak-racer bouwen voor wat publiciteit. Makkelijk scoren, toch? Volkswagen wil met de ID R Pikes Peak-racer het record van Rhys Millen afpakken. Hij vestigde dat record in 2016 met de eO PP100. De tijd om te kloppen is 8:57,118.
Specificaties van de Volkswagen ID R Pikes Peak-racer zijn er nog niet. Geeft ook niet, verder: op 24 juni zal deze racer de nieuwe snelste tijd neerzetten. Wedden?
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear




Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper


Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug


Haha: Volkswagen heeft in Italië een nogal ongelukkige Instagram-naam



Volkswagen Motorsport is niet meer


VW ID R aast op ronderecord F1-auto


VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer


Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar


Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald


Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring


Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment


Audi S1 Hoonitron van Ken Block: e-driftmachine


Unplugged Model S Plaid gaat met sirene Pikes Peak op


Tesla Model 3 crasht op Pikes Peak


Tesla Model 3 kwalificeert derde op Pikes Peak


Drie Honda NSX’en op Pikes Peak


Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje


Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk



Volkswagen Motorsport is niet meer


Prijs Volkswagen ID.4 is bekend


Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree


Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3


De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s


Mieters: Duitse studenten bouwen de snelst accelererende EV ter wereld


Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed (maar liefst negen dagen lang)


Zeekr, zustermerk van het brave Volvo, zet wereldrecord voor snelste EV-drift


Porsche pakt Nürburgring-record terug van Tesla, en het is boeiend om te zien hoe ze dat doen


Een snelheidsrecord neerzetten in de Jesko is supergevaarlijk, aldus Koenigsegg


Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard


Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading


Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat



Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Baas van Mazda Europa noemt keuze voor puur elektrisch vanaf 2035 ‘een schande van de politici’


Lucid kan slecht geheimpjes bewaren, levert motoren aan de Formule E


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3



Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


De nieuwe BMW M3 CS is een CSL met vierwielaandrijving (550 pk)


Nederlandse dealer verkoopt maar liefst zes (!) nieuwe Mercedes G-klasse 4×4-2’s


Deze video bewijst dat je naast F1 ook WRC een kans moet geven in 2023


Kijk hoe klassieke Porsches door het stof gaan tijdens de Safari Classic Rally


Wegligging in GTA 6 is in goede handen: makers winnen op de Nürburgring


De Radical SR3 XXR is nog sterker en loopt op nu op duurzame biobrandstof


Waarom rijdt Ferrari in de F1 niet meer in de originele rode kleur?


Reacties