Voorbeschouwing van de GP van Singapore 2019

Verstappen kijkt ernaar uit om in Singapore te racen

Uitslag van de GP van Singapore 2018
Uitslag van de GP van Singapore 2018

Sinds 2008 bezoekt het Formule 1-circus het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Het ruim vijf kilometer lange stratencircuit had in 2008 een primeur: de eerste nachtrace in de Formule 1. Het circuit is ongeveer net zo pittig als het eten in Singapore. Met 23 bochten is het hard werken voor de coureurs, die daarnaast nog eens strijden tegen de hoge luchtvochtigheid en een hitte die in de cockpit kan oplopen tot 60 graden. Na 61 ronden komen de coureurs compleet gesloopt uit de auto’s, iets wat je niet bij veel GP’s ziet.

Vanwege al die bochten is het lastig inhalen voor de coureurs. Dat maakt de kwalificatie cruciaal voor een goed resultaat. Het is hierbij noodzakelijk om geen aerodynamische turbulentie te hebben van de auto’s voor je, zodat de aerodynamica goed zijn werk kan doen. De Grand Prix van Singapore heeft tot nu toe elk jaar minstens één safetycar gehad. In elf races kwam de safetycar maar liefst achttien keer naar buiten.

Er is voor dit jaar een DRS-activatiepunt toegevoegd aan het circuit. Tussen bocht 13 (haarspeldbocht) en bocht 14 kunnen de achterkleppen weer open wanneer de coureur binnen één seconde van zijn voorganger rijdt. Vooralsnog heeft het Marina Bay Street Circuit een contract tot 2021.

Opmerkelijke gebeurtenissen

Crashgate

De eerste GP van Singapore in 2008 was er meteen één om niet snel te vergeten. En wel om een verkeerde reden. Fernando Alonso reed voor Renault en startte vanaf plek 15. Halverwege de race crashte Alonso’s teamgenoot Nelson Piquet Jr., waardoor de safetycar naar buiten kwam. Daardoor kon Alonso een pitstop maken die veel gunstiger voor hem was dan voor de rest van het veld. Alonso won de race tot grote vreugde van teambaas Briatore. Veel teams klaagden bij de FIA dat Piquet zijn auto expres in de muur zou hebben gezet. Een jaar later bleek dit de waarheid. Piquet kwam met een verklaring en Briatore werd geschorst voor het leven.

Singapore-Slingshot

Ken je de onverbiddelijke chicane in bocht 10 nog? Later kreeg hij de bijnaam ‘The Singapore Slingshot’. Van 2008 tot 2012 bleef de bochtencombinatie liggen. Tussentijds zijn de kerbstones wat aangepast, maar dat bleek niet veel te helpen. Dat bewees Adrian Sutil in zijn Force India in 2010. Bij de tweede kerbstone lanceerde hij zijn auto de lucht in. Toen zijn auto terug op de baan plofte, braken zijn linker stuurstangen compleet af. Een jaar later zou Kamui Kobayashi exact hetzelfde doen. In 2013 werd de chicane veranderd in de bocht zoals we die vandaag de dag kennen, een doodgewone knik naar links.

Verstappen in Singapore

2015
De eerste keer dat Verstappen reed op het Marina Bay Street Circuit in de Formule 1, was in 2015. Bij de opwarmronde van de Grand Prix kwam Verstappen niet weg, waardoor zijn monteurs hem naar de pits moesten rollen en hij vanuit de pits opnieuw mocht proberen te starten. Dankzij een safetycar in de dertiende ronde, kon Verstappen aansluiten en was hij weer terug in de race. Na een inhaalrace tot aan P8, moest Verstappen zijn teamgenoot Sainz voor laten. Hierop reageerde hij met de bekende ‘NO’.

2016
Verstappen startte in 2016 vanaf de vierde plaats, maar wederom had Max een slechte start en viel hij terug. Verstappen zat op een drie-stopstrategie, wat later niet de beste keus bleek te zijn. Naast een mooie inhaalactie op Daniil Kvyat na in de laatste chicane, reed Verstappen een degelijke race die eindigde op P6.

2017
In 2017 duurde de Grand Prix van Singapore voor Verstappen niet langer dan tien seconden. Verstappen start vanaf P2 met voor hem Sebastian Vettel en achter hem Kimi Räikkönen. Doordat beide Ferrari’s naar binnen komen om Verstappen af te knijpen, komt de rechter achterband van Räikkönen op de linker voorband van Verstappen en spint hij tegen zijn teamgenoot aan. In eerste instantie lijkt Verstappen nog door te kunnen rijden, maar bij bocht één komt Räikkönen terug de baan op gegleden en neemt hij in zijn glijpartij Verstappen en Alonso mee en crasht.

2018
In 2018 kwam Verstappen dicht bij zijn eerste overwinning op het circuit van Singapore. Na een goede pitstopstrategie kwam hij pal voor Vettel op de baan waardoor hij zich kon gaan focussen op Lewis Hamilton. Hamilton kwam niet snel genoeg door de backmarkers heen, waardoor Verstappen in kon lopen op de Brit. Verstappen probeerde nog voor een gat te gaan, maar dat werd goed afgedekt door Lewis. Hierna kon de Red Bull van Verstappen de Mercedes niet meer bijhouden, waardoor Hamilton P1 pakte en Verstappen P2.

Hoe schat Verstappen zelf zijn kansen in?

‘Het is een geweldige baan en de stad ziet er ’s avonds geweldig uit. Ik geniet er van om in het kunstlicht te rijden, omdat het de baan wat meer karakter geeft. En ik houd van dit soort weekenden omdat het zo anders is dan andere. De baan is erg veeleisend – het is heet, het is fysiek en je zweet er erg veel, maar nog steeds is het een van mijn favorieten. Er zijn veel bochten, zowel hoge- als lage-snelheidsbochten. En daarbij opgeteld wat halfsnelle bochten met maar een korte uitwijkstrook, waardoor het een erg divers circuit is.’

‘Het is een race waar we normaal gesproken beter zijn dan bijvoorbeeld op Monza of Spa, en hopelijk kunnen we nog een goed weekend hebben. Inhalen is erg riskant, waardoor kwalificatie de sleutel is voor een goed resultaat; die moet echt perfect zijn. Ik kijk ernaar uit om een normaal raceweekend te hebben waarbij ik niet vanaf de laatste plaats hoef te starten, wat het altijd moeilijker maakt. We richten ons op het behalen van het maximum aantal punten en ik kijk er erg naar uit.’

TopGears voorspelling voor de GP van Singapore

01. Lewis Hamilton
02. Max Verstappen
03. Alexander Albon

Data en tijden van de GP van Singapore 2019

Circuit: Marina Bay Street Circuit (niet te verwarren met Yas Marina Circuit, Abu Dhabi)
Locatie: Singapore, Marina Bay
Afstand: 5,067 km
Ronde record: 1:41:905 (Kevin Magnussen, Haas F1 team, 2018. Ja, echt waar)

Vrijdag 20 september 2019
1e vrije training: 10:30 – 12:00 uur
2e vrije training: 14:30 – 16:00 uur

Zaterdag 21 september 2019
3e vrije training: 12:00 – 13:00 uur
Kwalificatie: 15:00 – 16:00 uur

Zondag 22 september 2019
Race: 14:10 – 16:10 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws