
Noem een circuit van rond de twintig kilometer met meer bochten dan je uit je hoofd kunt leren, waar autofabrikanten maar al te graag de snelste tijd neerzetten. Zei je Nürburgring? Oké, en noem er nu eentje in Amerika. De VW ID R Pikes Peak gaat z’n best doen om in de EV-categorie als snelste het parcour af te leggen.
Dan kom je uit op de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. Het startpunt ligt 2.862 meter boven de zeespiegel. De finish ligt nog eens 1.440 meter hoger. Om daar te komen moet de coureur 156 bochten nemen, verspreid over 19,99 kilometer. De snelste elektrische auto deed dat in 8.57,118 minuten. Volkswagen wil die tijd nu kloppen met de ID R Pikes Peak.
‘Sneller dan een F1-auto’
Drievoudig Pikes Peak-kampioen Romain Dumas mag het biggetje wassen. De koolstofvezel racer zoeft in 2,25 seconden naar de 100 km/u. ‘Sneller dan een Formule 1- en een Formula E-auto’, zegt Volkswagen trots. Niet zo lastig, want F1-auto’s zijn eenmaal niet zo snel naar de 100. En Formula E-auto’s zijn überhaupt niet zo snel.
Twintig procent van de energie die de VW ID R Pikes Peak nodig heeft, genereert ie onderweg. Als je 156 bochten hebt, moet je immers flink wat keren remmen. De twee elektromotoren winnen op dat moment energie terug. Alsof je in een racegame onderweg power-ups oppikt.
Samen met de coureur weegt de VW ID R Pikes Peak 1.100 kilo. Een peulenschilletje dus voor de 680 pk en 650 Nm koppel die de elektromotoren genereren. Bovendien hebben elektromotoren geen last van ijle lucht.
Op 24 juni gaat de race van start. De Volkswagen Groep stuurt ook een Bentley Bentayga de berg op voor een nieuw record.
Meer van TopGear


Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
