Noem een circuit van rond de twintig kilometer met meer bochten dan je uit je hoofd kunt leren, waar autofabrikanten maar al te graag de snelste tijd neerzetten. Zei je Nürburgring? Oké, en noem er nu eentje in Amerika. De VW ID R Pikes Peak gaat z’n best doen om in de EV-categorie als snelste het parcour af te leggen.

Dan kom je uit op de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. Het startpunt ligt 2.862 meter boven de zeespiegel. De finish ligt nog eens 1.440 meter hoger. Om daar te komen moet de coureur 156 bochten nemen, verspreid over 19,99 kilometer. De snelste elektrische auto deed dat in 8.57,118 minuten. Volkswagen wil die tijd nu kloppen met de ID R Pikes Peak.

‘Sneller dan een F1-auto’

Drievoudig Pikes Peak-kampioen Romain Dumas mag het biggetje wassen. De koolstofvezel racer zoeft in 2,25 seconden naar de 100 km/u. ‘Sneller dan een Formule 1- en een Formula E-auto’, zegt Volkswagen trots. Niet zo lastig, want F1-auto’s zijn eenmaal niet zo snel naar de 100. En Formula E-auto’s zijn überhaupt niet zo snel.

Twintig procent van de energie die de VW ID R Pikes Peak nodig heeft, genereert ie onderweg. Als je 156 bochten hebt, moet je immers flink wat keren remmen. De twee elektromotoren winnen op dat moment energie terug. Alsof je in een racegame onderweg power-ups oppikt.

Samen met de coureur weegt de VW ID R Pikes Peak 1.100 kilo. Een peulenschilletje dus voor de 680 pk en 650 Nm koppel die de elektromotoren genereren. Bovendien hebben elektromotoren geen last van ijle lucht.

Op 24 juni gaat de race van start. De Volkswagen Groep stuurt ook een Bentley Bentayga de berg op voor een nieuw record.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)