
Noem een circuit van rond de twintig kilometer met meer bochten dan je uit je hoofd kunt leren, waar autofabrikanten maar al te graag de snelste tijd neerzetten. Zei je Nürburgring? Oké, en noem er nu eentje in Amerika. De VW ID R Pikes Peak gaat z’n best doen om in de EV-categorie als snelste het parcour af te leggen.
Dan kom je uit op de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. Het startpunt ligt 2.862 meter boven de zeespiegel. De finish ligt nog eens 1.440 meter hoger. Om daar te komen moet de coureur 156 bochten nemen, verspreid over 19,99 kilometer. De snelste elektrische auto deed dat in 8.57,118 minuten. Volkswagen wil die tijd nu kloppen met de ID R Pikes Peak.
‘Sneller dan een F1-auto’
Drievoudig Pikes Peak-kampioen Romain Dumas mag het biggetje wassen. De koolstofvezel racer zoeft in 2,25 seconden naar de 100 km/u. ‘Sneller dan een Formule 1- en een Formula E-auto’, zegt Volkswagen trots. Niet zo lastig, want F1-auto’s zijn eenmaal niet zo snel naar de 100. En Formula E-auto’s zijn überhaupt niet zo snel.
Twintig procent van de energie die de VW ID R Pikes Peak nodig heeft, genereert ie onderweg. Als je 156 bochten hebt, moet je immers flink wat keren remmen. De twee elektromotoren winnen op dat moment energie terug. Alsof je in een racegame onderweg power-ups oppikt.
Samen met de coureur weegt de VW ID R Pikes Peak 1.100 kilo. Een peulenschilletje dus voor de 680 pk en 650 Nm koppel die de elektromotoren genereren. Bovendien hebben elektromotoren geen last van ijle lucht.
Op 24 juni gaat de race van start. De Volkswagen Groep stuurt ook een Bentley Bentayga de berg op voor een nieuw record.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
