
Noem een circuit van rond de twintig kilometer met meer bochten dan je uit je hoofd kunt leren, waar autofabrikanten maar al te graag de snelste tijd neerzetten. Zei je Nürburgring? Oké, en noem er nu eentje in Amerika. De VW ID R Pikes Peak gaat z’n best doen om in de EV-categorie als snelste het parcour af te leggen.
Dan kom je uit op de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado. Het startpunt ligt 2.862 meter boven de zeespiegel. De finish ligt nog eens 1.440 meter hoger. Om daar te komen moet de coureur 156 bochten nemen, verspreid over 19,99 kilometer. De snelste elektrische auto deed dat in 8.57,118 minuten. Volkswagen wil die tijd nu kloppen met de ID R Pikes Peak.
‘Sneller dan een F1-auto’
Drievoudig Pikes Peak-kampioen Romain Dumas mag het biggetje wassen. De koolstofvezel racer zoeft in 2,25 seconden naar de 100 km/u. ‘Sneller dan een Formule 1- en een Formula E-auto’, zegt Volkswagen trots. Niet zo lastig, want F1-auto’s zijn eenmaal niet zo snel naar de 100. En Formula E-auto’s zijn überhaupt niet zo snel.
Twintig procent van de energie die de VW ID R Pikes Peak nodig heeft, genereert ie onderweg. Als je 156 bochten hebt, moet je immers flink wat keren remmen. De twee elektromotoren winnen op dat moment energie terug. Alsof je in een racegame onderweg power-ups oppikt.
Samen met de coureur weegt de VW ID R Pikes Peak 1.100 kilo. Een peulenschilletje dus voor de 680 pk en 650 Nm koppel die de elektromotoren genereren. Bovendien hebben elektromotoren geen last van ijle lucht.
Op 24 juni gaat de race van start. De Volkswagen Groep stuurt ook een Bentley Bentayga de berg op voor een nieuw record.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up

Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Volkswagen speelt met het idee van een ID Buzz pick-up

Audi S1 Hoonitron van Ken Block: e-driftmachine

Unplugged Model S Plaid gaat met sirene Pikes Peak op

Tesla Model 3 crasht op Pikes Peak

Tesla Model 3 kwalificeert derde op Pikes Peak

Drie Honda NSX’en op Pikes Peak

Bentley Continental GT wil Pikes Peak-record

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Het record voor de duurste auto ooit verkocht is naar verluidt verpletterd

BMW M3 Touring moet de snelste stationwagen op de Nürburgring worden. Wie moet hij verslaan?

De langste auto ter wereld is gerestaureerd en is nóg langer

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Het snelheidsrecord op land staat op ruim 10.000 km/u

Tesla pakt Nürburgring-record voor EV’s

Opel Rocks-e: 1e rij-indruk

De Bentley van de toekomst doet 0-100 in zo’n 1,5 seconden

Deze Renault Scenic Vision Concept heeft een waterstof range-extender

De eerste elektrische brandweerwagen van de VS heeft een BMW-dieselmotor aan boord

Bentley wil Europese wetten veranderen omdat de auto’s te zwaar worden voor rijbewijs B

Hackers kunnen Tesla’s stelen via de app op de smartphone van eigenaar

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De S-klasse Haute Voiture is de ultieme Maybach

De Ferrari 296 GT3 vervangt de 488 GT3 en is geen hybride

Cadillac keert na 21 jaar weer terug naar Le Mans met de Project GTP

Ford Mustang GT3 komt eraan en heeft een grote spoiler

De Toyota GT3 Concept oogt spectaculair en roept vragen op

Valentino Rossi gaat GT-racen met een Audi

Reacties