Het ontstaan van de VW Golf GTI TCR kun je zo’n beetje uit­tekenen. Op een druilerige maandagmorgen komt de jonge hond van de marketing-afdeling van Volkswagen het kantoor van zijn baas binnenstormen.

‘Chef! Ik heb een leuk ideetje! De Golf, hè? Daar komt eind dit jaar natuurlijk een nieuwe van. Nou heb ik eens gekeken hoe onze gewaardeerde collega’s van Porsche dat aanpakken. Die komen elke keer, vlak voordat een nieuwe 911 komt, met een hele lading ‘speciale’ modellen. Daar is meestal niets speciaals aan – ander kleurtje, paar logootjes, liefst een “gelimiteerde oplage”. Stelt allemaal niets voor, maar het verkoopt als een malle. Dus nou dacht ik…’

Volkswagen Golf GTI TCR GTI TCR is de afscheidsversie

We drukken even op fast forward en daar staat ie dan: de Volkswagen Golf GTI TCR. De ‘afscheidsversie’ van de zevende generatie Golf GTI. Die laatste drie letters in zijn naam staan voor Touring Car Racing, de internationale toerwagenklasse waar Volkswagen sinds 2015 met aardig wat succes aan meedoet. Met Golfs, inderdaad.

Er is een fabrieksteam, maar Golfs TCR worden voornamelijk ingezet door privéteams. Er zijn er inmiddels zo’n 100 gebouwd, voor zo’n 95.000 euro per stuk. Inderdaad: racen kan goedkoper, maar vooral ook een heel stuk duurder. En dat is, met de ‘publieke herkenbaarheid’ van de deelnemende modellen, ook de reden voor het succes van de klasse.

De toerwagenversie heeft, net als een gewone Golf GTI, een 2,0-liter TSI-­motor, maar dan met 350 pk. En soms een DSG-transmissie, maar meestal een sequentiële bak met een rolkooi. Maar ook een woeste hoeveelheid spoilers aan zijn 15 centimeter bredere carrosserie. En hij heeft ook een probleem: je mag er de openbare weg niet mee op.

Een gaatje tussen de GTI en R

Die TCR-racerij inspireerde VW in ieder geval tot een niet zo heel vreemde gedachte. Waarom maken we niet een speciale versie van de Golf GTI, die het een en ander gemeen heeft met zijn racebroertje? In marketingtermen: is er niet nog een gaatje tussen de GTI Perfor­mance en de vierwielaangedreven Golf R?

Iets wat aanschurkt tegen de inmiddels uitverkochte Clubsport S (de ‘spe­cial’ van de GTI van vóór de facelift), maar toch ook weer niet precies hetzelfde is? Dat we ook nog kunnen presenteren als een soort afscheidscadeautje voor de uitgaande Golf 7? Je begrijpt: als de marketingafdeling een gaatje zoekt, dan zullen ze een gaatje vinden. En aldus geschiedde deze Volkswagen Golf GTI TCR GTI TCR.

Nu kun je op je vingers natellen dat zo’n versie aanzienlijk meer GTI is dan TCR. Nee, natuurlijk heeft ie geen rolkooi (gelukkig maar) en ook die fietsers-onthoofdende achterspoiler blijft achterwege. Ook naar zaken als woest uitgebouwde spatborden zul je tevergeefs zoeken. Er zit gewoon een zeventraps DSG-bak in (er is geen versie met handbak), en je kunt gewoon je airco en je muziekje aanzetten.

Meer dan drie letters

Toch is VW wel wat verder gegaan dan we in bovenstaand marketing-toneelstukje deden voor­komen. De VW GTI TCR is gelukkig wel méér geworden dan drie letters erbij, een paar kekke kleurtjes, wat stickers en klaar.

Zo levert de 2,0-liter TSI-motor 290 pk, wat 45 pk meer is dan de sterkste Golf GTI, de Performance, in huis heeft. Het koppel ligt met 380 Nm ook iets (10 Nm) hoger. Hij heeft een sperdifferen­tieel gekregen, om de power wat makkelijker op het asfalt te krijgen. En net als de R heeft hij twee extra radiateurs, om te helpen met de koeling.

Dat mist zijn uitwerking niet: van 0 naar 100 km/u gaat ie nu in 5,6 seconden (bij de Performance is dat 6,2 seconden), en dat is gewoon serieus snel voor een hot hatch. De top is een afgeregelde 250 km/u, maar je kunt ervoor opteren de begrenzer te laten verwijderen: dan loopt ie 260 km/u.

De Volkswagen Golf GTI TCR GTI TCR is woester

En hij ziet er ook wel wat woester uit. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld de zwart-­glanzende splitter voor en diffuser achter, en de eveneens zwarte dakspoiler. Met name die splitter steekt een behoorlijk eindje uit, dus wees extreem voorzichtig met sadistische verkeersdrempels. Ook zwarte spiegelkappen (optioneel in koolstofvezel-look), RVS-uitlaten links en rechts en de donkerrode led-­achterlichten zijn speciaal voor de Volkswagen Golf GTI TCR GTI TCR.

En laten we die wielen niet vergeten: zwart en 18 inch, of optioneel 19 inch groot. Er wonen trouwens standaard wat happiger, geperforeerde remschijven in. Nogal apart is het feit dat als je voor 19 inch kiest, daar automatisch een pakket aan vastzit dat ook voorziet in DCC (elektronisch instelbare dempers) én de verwijdering van die snelheidsbegrenzer.

Aan de ene kant gek dat het één kennelijk niet zonder het ander kan, aan de andere kant wel zo overzichtelijk. Oh, en die malle stickers? Geen zorgen: die hoeven niet per se. Sterker nog, ze zijn een optie van 550 euro, dus hou dat geld lekker in je zak, zouden we zeggen. Wat wel weer een aardige optie is, bij sommige kleuren: als je graag een zwart dak wilt, dan kan dat.

De uitrusting van de GTI TCR

Je zit op speciale, met stof en alcantara afgewerkte sportstoelen. Dat alcantara (dat bij ons, maar dat kan gewoon een afwijking zijn, altijd bijzonder luxegevoelverhogend werkt) tref je op meer plekken aan – in de deuren bijvoorbeeld. Het stuur heeft geperforeerd leer op ‘3 en 9 uur’. Verder zit er een rood leren streepje bovenaan het stuur – dat is voor wild hoepelende rallycoureurs een indicatie waar de rechtuitstand van de voorwielen zich bevindt, en voor ons normale stervelingen een volstrekt overbodige toevoeging.

Maar ach, het maakt de boel af. Verder beschik je natuurlijk over de hele uitrusting van de GTI Performance, inclusief de g-krachtmeters (nogal uitnodigend – kijken of het je lukt om bij de volgende bocht de meter nog iets verder te laten ­uitslaan) en dergelijke in het prima touchscreen.

Snel is ie, die Volkswagen Golf GTI TCR. Hij wil altijd, maar dringt je dat nooit op – hij heeft niet dat hijgerige dat bij andere hot hatches nog weleens vermoeiend kan zijn. De motor pakt ontzettend makkelijk op, en het feit dat je bij 1.950 tpm al je volledige trekkracht ter beschikking hebt, maakt vlotte inhaalacties ook al tot een eitje. Het gaspedaal reageert lekker snel en fel op je verzoekjes, maar laat zich eenvoudig doseren. Datzelfde geldt voor de remmen en hun pedaal: stevig, maar niet erg agressief of al te ‘alles of niets­erig’.

Hoe rijdt ie nou?

We konden de VW GTI TCR ook een aantal rondjes proberen op een circuit (de doodenge maar érg gave baan van Portimao, voor wie het weten wil). Nu is dat overduidelijk meer de habitat van de originele TCR dan van zijn semi-naamgenoot. Toch viel zeker daar op hoe lang die remmen het eigenlijk nog volhouden. Het is een snel circuit, wat ook betekent dat je vaak écht hard moet remmen, en pas aan het eind van de ­rondes was er enige fading te bespeuren. We kennen er genoeg die al een stuk eerder de pijp aan Maarten hadden ­moeten geven.

Ook de rijeigenschappen zijn typisch Golf GTI: niet knalhard, maar met meer dan voldoende scherpte in het onderstel om je altijd te laten weten wat er gebeurt. Het sperdifferentieel zorgt ervoor dat een bocht uitaccelereren zonder al te veel drama plaatsvindt. Al is het ook weer niet de ultieme remedie om elk spoor van onderstuur uit te bannen.

Het is en blijft best heel veel, 290 pk op een paar voorwielen, en of je nou veel te lomp een bocht induikt of er veel te enthousiast uit wilt: op een gegeven moment gaat de boel toch een beetje over die voorwielen schuiven. Het blijft allemaal heus binnen de perken, maar met een zo gretige motor en een dermate feestelijk onderstel, kun je niet anders dan er af en toe vanzelf tegenaan lopen.

Andere rijervaring dan de GTI?

Het is verder niet erg of overdreven storend, het zit eerder opgesloten in het concept van een auto die je ook dagelijks moet kunnen gebruiken – en in de onwrikbare wetten van de fysica.

Het zijn al met al eigenschappen die iedere Golf GTI-rijder bekend zullen voorkomen. Wat meteen de vraag oproept: is die TCR meer dan een Golf GTI met wat extra vermogen? Het antwoord is ergens wat ontluisterend: nee, eigenlijk niet. Nu kun je nooit veel tegen hebben op wat extra pk’s, maar wie denkt dat dat tot een andere, meer enerverende rijervaring leidt, zal bedrogen uitkomen.

Let wel: er is helemaal niets mis met de rijervaring van een Golf GTI, integendeel. Nooit geweest ook. We hadden echter stiekem op iets meer, iets anders, iets nog spannenders gehoopt. Dat krijg je als je hem zo’n naam geeft, tenslotte. En iets meer puur TCR-gevoel. (We konden ook een paar rondjes rijden met de echte TCR, en dat is van een totaal andere orde. Aan de andere kant: daar wil je ook echt geen boodschappen mee gaan doen.)

We zitten met gemengde gevoelens

En zo laat de Volkswagen Golf GTI TCR ons met een wonderlijk soort van gemengde gevoelens achter. Hij ziet er net even iets woester uit, maar rijdt, klinkt of voelt eigenlijk nauwelijks woester dan de GTI Performance. Meer kosten doet ie natuurlijk wel: vanaf 50.460 euro (40.945 euro in België), wat zo’n vijf mille meer is dan een ‘gewone’ Performance.

En als je er een wilt, weet dan dat er maar 75 stuks naar Nederland komen. Raar: de Golf GTI TCR is een fantastisch apparaat, en toch laat hij ons een tikje… onvoldaan achter. Dat hebben we bij een gewone Golf GTI nou nog nooit gehad.

Specificaties Volkswagen Golf GTI TCR


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
290 pk @ 5.000 tpm
380 Nm @ 1.950 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 260 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,7 l/100 km
151 g/km CO2
F Label

Afmetingen
4.268 x 1.799 x 1.442 mm
(l x b x h)
2.626 mm (wielbasis)
1.310 kg
50 l (benzine)
380 / 1.270 l (bagage)

Prijzen
€ 50.460 (NL)
€ 40.945 (B)

Het vonnis


De GTI TCR is een geweldige auto, die hooguit een beetje te lijden heeft onder de ‘vloek van de verwachting’. Bij iets dat naar een raceauto is vernoemd, verwacht je meer dan alleen wat extra pk’s. Dat is de TCR niet echt. Toch: geweldig ding

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)