Oké, officieel heet de race in Brazilië de GP van São Paulo, maar laten we voor het gemak GP van Brazilië aanhouden. Voor de F1-race in Brazilië rijden we op het Autódromo José Carlos Pace maar jij mag gewoon Interlagos zeggen. In 1973 was het circuit de gastheer voor de eerste GP van Brazilië. Na wat wisselingen tussen Interlagos en Jacarepaguá is de race sinds 1990 terug in São Paulo.

In de aanloop naar de GP van Mexico lijkt het erop dat Ferrari en Mercedes mee konden doen voor de overwinning. Mede dankzij een strategische misstap, reed Verstappen fluitend naar de overwinning. Maar hoe verloopt het deze week? En wat als er regenwolken om de hoek komen kijken tijdens de GP van Brazilië van 2022?

Wat moet ik weten over de GP van Brazilië?

Interlagos is een klassieke baan op de F1-kalender, die sinds de eerste race nauwelijks gewijzigd is. Hou dus rekening met een krappe baan met een combinatie van grind en gras langs het asfalt. Het circuit ligt op voormalig moerasgebied wat zorgt voor de glooiing en de vele hobbels. Interlagos ligt met 700 meter boven de zeespiegel hoog, maar een stuk minder hoog dan de ruim 2.000 meter van Mexico-Stad.

De W13 van Mercedes is allergisch voor hobbels in het asfalt, waardoor Hamilton en Russell het zwaar gaan krijgen. Ferrari zal beter bij Red Bull kunnen blijven dan in Mexico-Stad. De verwachting is dat Ferrari dit weekend weer kan aanhaken. In Mexico-Stad had de kleinere turbo van Ferrari veel moeite met de ijle lucht, maar omdat Interlagos lager ligt, zal dit nadeel minder groot zijn.

Een kleinere turbo zorgt ervoor dat de turbo eerder begint te werken (dus minder turbogat heeft), maar is in het nadeel op grote hoogtes. Een kleine turbo verplaatst al minder lucht, en heeft op 2 kilometer hoogte dan ook nog minder zuurstof om te verplaatsen. Grotere turbo’s hebben hier minder last van.

Voor wie staat er veel op het spel?

De strijd om de tweede plaats tussen Sergio Pérez en Charles Leclerc gaat door. Pérez heeft voor de GP van Brazilië een voorsprong van vijf puntjes op de Monegask. George Russell volgt op de vierde plaats met 231 punten (44 punten achter Leclerc). Die vierde plaats is nog niet zeker voor Russell, want Hamilton staat op 216 punten. Sainz zit er kort achter met 212 punten.

Bij de constructeurs blijft Mercedes inlopen op Ferrari. Mercedes staat met nog twee races te gaan veertig punten achter. Het is echter de vraag hoe graag je tweede wordt in het kampioenschap. Oké, je krijgt een dikkere bonus van de FIA (in 2021 was dat verschil 10 miljoen euro), maar je windtunneltijd neemt wel met vijf procent af.

Gezien de budgetcap en het feit dat we het over Ferrari en Mercedes hebben, schatten we in dat ze geen geld tekort komen. In dit geval is windtunneltijd waardevoller, omdat de teams hun auto’s dan beter kunnen optimaliseren. Waarschijnlijk zou Mercedes het niet zo erg vinden om dit jaar een derde plaats te pakken. Al zal de marketingafdeling daar misschien anders over denken.

Wat zegt Max Verstappen?

‘Interlagos is door het hoogteverschil erg leuk om te rijden. Dat er veel camber is, maakt het remmen tot een uitdaging. De kerbstones zijn nu moeilijker, omdat er een paar zijn aangepast. Bovendien is het circuit zwaar voor de banden en dat maakt het in sommige bochten spannend’, zegt Verstappen op Verstappen.com.

Hoe is het weer op Interlagos in Brazilië?

De weersvoorspelling in Sao Paulo is een van de lastigste van dit jaar. We hebben verschillende weermedia geraadpleegd om erachter te komen of het droog blijft. Wat blijkt; ieder medium zegt iets anders. De een voorspelt regen op zaterdag- en zondagmiddag met kans op bliksem, een ander zegt dat het droog blijft. We duimen voor een regenrace zonder onderbrekingen.

Hoe laat begint F1 op Interlagos?

Vrijdag
1e vrije training: 16:30 uur – 17:30 uur
Kwalificatie: 20:00 uur – 21:00 uur

Zaterdag
2e vrije training: 16:30 uur – 17:30 uur
Sprintrace: 20:30 uur – 21:30 uur

Zondag
Race: 19:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)