In aanloop naar het GP-weekend in Australië wordt duidelijk dat de FIA, de F1-coureurs een handje helpt met het parkeren van de auto op de grid, dat teamleden moeten opletten bij het vieren van een overwinning en wil de baas van de F1 nu van de vrije trainingen af of niet? Dat las je allemaal al. Nu is het tijd voor actie tijdens de 1e vrije training voor de GP van Australië van 2023.

De lampen gaan op groen in Melbourne en direct komen de eerste coureurs de baan op. De drukte op het asfalt leidt gelukkig niet tot problemen. Wie wel problemen meldt, is Max Verstappen. Wederom is het gevoel met het schakelen niet goed. Met name bij het terugschakelen voelt Verstappen dat er iets niet snor zit.

Red Bull Racing en de versnellingsbak

Het is te hopen voor Verstappen en Red Bull Racing dat de problemen met de versnellingsbak niet erger worden. Het team heeft bij beide coureurs al een nieuwe transmissie op de auto gezet. Over het hele seizoen mag je maar vier bakken gebruiken waarna je een vijf-plaatsen-gridstraf krijgt per extra versnellingsbak.

Verschillende coureurs melden porpoising

We dachten dat we klaar waren met de term porpoising. Tijdens de eerste vrije training melden Logan Sargeant, Esteban Ocon en Lewis Hamilton dat de auto’s stuiteren. Bij de onboard-beelden van Lando Norris is het veelvuldige contact tussen de vloer en het asfalt. Dat het stuiteren terug is, kan liggen aan het feit dat dit het eerste circuit is waar het tempo wat lager ligt. Het zou ook kunnen liggen aan het nieuwe asfalt dat wat hobbelig is. Het is aan de teams om dit uit te zoeken en op te lossen.

Coureurs zoeken de grens op en gaan eroverheen

Naarmate de sessie vordert, hoe meer coureurs beginnen te pushen. Kevin Magnussen maakt als eerst een uitstapje door het grind en komt even later ook wat te wijd uit. In beide gevallen houdt hij geen schade over de momentjes. Daarnaast gaan Yuki Tsunoda en Sergio Pérez buiten de baan. Ook zij houden hun auto’s heel.

Lewis Hamilton raakt nog de controle kwijt in de snelle bochtencombinatie 9-10 en Nico Hülkenberg gaat even het gras op nadat hij zijn remmen blokkeert in de op een na laatste bocht. Ook Max Verstappen heeft een moment. Hij rijdt teveel op de kerbstones en draait 180 graden. Wederom blijft auto heel al kunnen de banden bij het grof vuil volgens Verstappen.

Met nog twintig minuten wordt de rode vlag gezwaaid. Er schijnt een probleem te zijn met de GPS-tracking van de auto’s. Daardoor hebben de teams en de FIA geen idee waar de auto’s rijden. Na een paar minuten is het probleem opgelost en kunnen we verder. De tijden worden niet meer verbeterd waardoor Max Verstappen de snelste is in de eerste vrije training in Australië.

1e vrije training van de GP van Australië in 2023

  1. Max Verstappen
  2. Lewis Hamilton
  3. Sergio Pérez
  4. Fernando Alonso
  5. Charles Leclerc

Hoe laat begint F1 op Albert Park?

Vrijdag
2e vrije training: 07:00 uur – 08:00 uur

Zaterdag
3e vrije training: 03:30 uur – 04:30 uur
Kwalificatie: 07:00 uur – 08:00 uur

Zondag
Race: 07:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)