Bij Formule 1 komt een hoop meer kijken dan enkel heel hard het gaspedaal indrukken. Remmen, bijvoorbeeld. Maar ook een heel leger aan knappe koppen dat de strategie bepaalt. Dat is de reden waarom Bottas niet op het hoogste bokje stond afgelopen zondag. Zelfs zijn Finse roots konden zijn verdriet niet verbergen.
En strategie was ook de reden waarom Max Verstappen langzamer reed op de snelste band, de ultrasoft. Na een spectaculaire inhaalrace van de negentiende positie naar de vijfde plek was zelfs een vierde plek niet ondenkbaar voor Verstappen. Sterker nog: een P1 was zelfs niet ondenkbaar als die ellendige gridstraf er niet was geweest.
Maar eenmaal op de ultrasoft-band ging het tempo omlaag. Het team besloot akkoord te gaan met de vijfde plaats om zo de Renault-motor te sparen. Anders zit het team aankomend weekend in Japan met hetzelfde geneuzel en kapotte motoren. De strijd verliezen om de oorlog te winnen, om het zo maar te zeggen.
Verstappen staat vijfde in het kampioenschap, onder Räikkönen en boven Daniel Ricciardo. De paar extra punten die hij had kunnen pakken, hadden weinig verschil gemaakt. Om een plek te stijgen in het kampioenschap moet hij 28 punten inlopen. De eerste plek is goed voor 25 punten. Dus ga maar even rekenen wat de kansen zijn voor Verstappen.
En hoe zit dat met Bottas?
Bottas kon de champagne al ruiken. Die kreeg hij uiteindelijk ook, maar wél op de tweede plek. Als troost mocht hij bij Hamilton op de hoogste trede staan. Mercedes maakte de keuze om de voorsprong van Lewis Hamilton op Vettel nog een stukje groter te maken door hem de eerste plek te gunnen. De zogenoemde teamorder kwam om Hamilton te laten passeren.
De kans dat Sebastian Vettel nu nog Hamilton gaat inhalen in het kampioenschap is zeer klein. Als Hamilton nu twee keer uitvalt en Vettel twee keer wint, staat Hamilton alsnog bovenaan. Het moet heel raar lopen, wil Hamilton geen wereldkampioen worden.
POsitie | Coureur | punten | |
1 | Lewis Hamilton | 306 | |
2 | Sebastian Vettel | 256 | |
3 | Valtteri Bottas | 189 | |
4 | Kimi Räikkönen | 186 | |
5 | Max Verstappen | 158 | |
6 | Daniel Ricciardo | 134 | |
7 | Kevin Magnussen | 53 | |
8 | Nico Hulkenberg | 53 | |
9 | Fernando Alonso | 50 | |
10 | Sergio Perez | 47 | |
11 | Esteban Ocon | 47 | |
12 | Carlos Sainz | 38 | |
13 | Pierre Gasly | 28 | |
14 | Romain Grosjean | 27 | |
15 | Charles Leclerc | 21 | |
16 | Stoffel Vandoorne | 8 | |
17 | Lance Stroll | 6 | |
18 | Marcus Ericsson | 6 | |
19 | Brendon Hartley | 2 | |
20 | Sergey Sirotkin | 1 |
Foto’s: Red Bull Content Pool
Reacties