‘Een hybride hypercar zou perfect zijn’, aldus Stephan Winkelmann, de voormalig Lamborghini-topman die nu aan het roer staat bij Audi Sport. Je weet wel, de Audi-afdeling die de R8 bouwt, en alles met de letters ‘RS’ in de typeaanduiding.
‘We hebben genoeg ideeën, maar qua budget moeten we pas op de plaats maken. Ik denk dat het voor ons nu vooral belangrijk is om een solide line-up te hebben. Als we het doen, moeten we het goed doen. En als we niets nieuws in te brengen hebben, moeten we het nog maar zien. Misschien doen we het wel niet.’
Een rivaal voor de aankomende hypercar van Mercedes-AMG hoeven we de komende tijd dus niet van Audi te verwachten. Helaas. Sterker nog, Winkelmann laat de bestaande RS-modellen voorlopig nog helemaal niet snuffelen aan hybridetechnologie. Terwijl dit voor grotere performance-auto’s de komende jaren toch onvermijdelijk lijkt te worden. Vraag maar aan Porsche.
‘De wetgeving duwt ons een bepaalde richting op’, geeft hij toe. ‘We zitten midden in een revolutie, maar op het moment is het nog een verhaal van compromissen. Hybride auto’s bieden nog niet de actieradius die ik zou willen, en ze beperken de prestaties van de auto als je niet ook een booster inbouwt. Maar die gaat je weer niet helpen met CO2-emissies. We moeten bekijken wat de juiste benadering is. Ik zou graag een lichte hybridisatie doorvoeren – licht wat betreft gewicht.’
Hij zegt dat deze kwestie bij Lamborghini al voer was voor dagelijkse hoofdpijn. Laat staan bij Audi Sport, waar veel grotere aantallen worden geproduceerd. Hij vergelijkt de verschuiving van benzine- naar benzine/hybride-aandrijflijnen met die van atmosferische naar turbomotoren. Die transitie duurde bij Audi RS ook langer dan bij BMW M of Mercedes-AMG.
Meer SUV’s, minder… andere dingen
Ondertussen staat er een ingrijpende uitbreiding van het RS-gamma op stapel. In de komende twee jaar komen er acht nieuwe modellen aan, waaronder varianten van de R8. Verwacht hierbij sowieso een R8 V10 Plus Spyder – over andere modellen wil Winkelmann nog niets loslaten. Behalve dan dat er meerdere SUV’s bij zitten, waarvan de RS Q8 het meest voor de hand ligt.
‘Absoluut, we gaan meer SUV’s aanbieden. Maar er zijn andere dingen waar we misschien mee zullen stoppen. Als klein merk moet je je investeerders tevreden houden, hen geven wat ze willen en ze nooit uit het oog verliezen. Elke euro die we erin stoppen, moet naar de juiste auto gaan.’
Oftewel: met de komst van nieuwe RS SUV’s zullen andere modellen het onderspit delven. Winkelmann wil niet zeggen welke, maar aangezien er net een nieuwe RS 5 is aangekondigd, en de RS 4 en RS 6 de kern van de line-up vormen, verwachten we dat het nichespul – zoals de RS 7 – het kwetsbaarst is. We gaan het zien.
Geen Nürburgring
Onlangs haalde Winkelmanns vorige werkgever het nieuws met een Nürburgringrecord. ‘Ik was ontzettend trots op de mensen daar, ontzettend trots’, grijnst hij. ‘Een 6:51 is niet niks!’
Is er nog sprake van rivaliteit tussen de twee merken? Gaat hij de recordtijd aanvechten met een RS-model? Ehm, nee. ‘De positionering van het RS-merk houdt in dat de auto fantastisch moet presteren, maar de nadruk blijft liggen op dagelijkse bruikbaarheid. De auto’s moeten dus comfortabel zijn, praktisch, en niet ingesteld op een snelle rondetijd.’
Dus, geen hypercar en geen Ringrecords. Maar wees gerust: Audi’s RS-modellen worden er niet minder spannend door. Kijk maar naar de nieuwe RS 3. Overigens heeft Winkelmann ons laten weten dat dit de kleinste auto is die Audi Sport voorlopig gaat maken. Dus wie nog hoopte op een RS 1: we moeten je teleurstellen.
Reacties