
‘Een hybride hypercar zou perfect zijn’, aldus Stephan Winkelmann, de voormalig Lamborghini-topman die nu aan het roer staat bij Audi Sport. Je weet wel, de Audi-afdeling die de R8 bouwt, en alles met de letters ‘RS’ in de typeaanduiding.
‘We hebben genoeg ideeën, maar qua budget moeten we pas op de plaats maken. Ik denk dat het voor ons nu vooral belangrijk is om een solide line-up te hebben. Als we het doen, moeten we het goed doen. En als we niets nieuws in te brengen hebben, moeten we het nog maar zien. Misschien doen we het wel niet.’
Een rivaal voor de aankomende hypercar van Mercedes-AMG hoeven we de komende tijd dus niet van Audi te verwachten. Helaas. Sterker nog, Winkelmann laat de bestaande RS-modellen voorlopig nog helemaal niet snuffelen aan hybridetechnologie. Terwijl dit voor grotere performance-auto’s de komende jaren toch onvermijdelijk lijkt te worden. Vraag maar aan Porsche.
‘De wetgeving duwt ons een bepaalde richting op’, geeft hij toe. ‘We zitten midden in een revolutie, maar op het moment is het nog een verhaal van compromissen. Hybride auto’s bieden nog niet de actieradius die ik zou willen, en ze beperken de prestaties van de auto als je niet ook een booster inbouwt. Maar die gaat je weer niet helpen met CO2-emissies. We moeten bekijken wat de juiste benadering is. Ik zou graag een lichte hybridisatie doorvoeren – licht wat betreft gewicht.’
Hij zegt dat deze kwestie bij Lamborghini al voer was voor dagelijkse hoofdpijn. Laat staan bij Audi Sport, waar veel grotere aantallen worden geproduceerd. Hij vergelijkt de verschuiving van benzine- naar benzine/hybride-aandrijflijnen met die van atmosferische naar turbomotoren. Die transitie duurde bij Audi RS ook langer dan bij BMW M of Mercedes-AMG.
Meer SUV’s, minder… andere dingen
Ondertussen staat er een ingrijpende uitbreiding van het RS-gamma op stapel. In de komende twee jaar komen er acht nieuwe modellen aan, waaronder varianten van de R8. Verwacht hierbij sowieso een R8 V10 Plus Spyder – over andere modellen wil Winkelmann nog niets loslaten. Behalve dan dat er meerdere SUV’s bij zitten, waarvan de RS Q8 het meest voor de hand ligt.
‘Absoluut, we gaan meer SUV’s aanbieden. Maar er zijn andere dingen waar we misschien mee zullen stoppen. Als klein merk moet je je investeerders tevreden houden, hen geven wat ze willen en ze nooit uit het oog verliezen. Elke euro die we erin stoppen, moet naar de juiste auto gaan.’
Oftewel: met de komst van nieuwe RS SUV’s zullen andere modellen het onderspit delven. Winkelmann wil niet zeggen welke, maar aangezien er net een nieuwe RS 5 is aangekondigd, en de RS 4 en RS 6 de kern van de line-up vormen, verwachten we dat het nichespul – zoals de RS 7 – het kwetsbaarst is. We gaan het zien.
Geen Nürburgring
Onlangs haalde Winkelmanns vorige werkgever het nieuws met een Nürburgringrecord. ‘Ik was ontzettend trots op de mensen daar, ontzettend trots’, grijnst hij. ‘Een 6:51 is niet niks!’
Is er nog sprake van rivaliteit tussen de twee merken? Gaat hij de recordtijd aanvechten met een RS-model? Ehm, nee. ‘De positionering van het RS-merk houdt in dat de auto fantastisch moet presteren, maar de nadruk blijft liggen op dagelijkse bruikbaarheid. De auto’s moeten dus comfortabel zijn, praktisch, en niet ingesteld op een snelle rondetijd.’
Dus, geen hypercar en geen Ringrecords. Maar wees gerust: Audi’s RS-modellen worden er niet minder spannend door. Kijk maar naar de nieuwe RS 3. Overigens heeft Winkelmann ons laten weten dat dit de kleinste auto is die Audi Sport voorlopig gaat maken. Dus wie nog hoopte op een RS 1: we moeten je teleurstellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Audi RS 5-facelift is hier

Abt Audi RS 5-R Sportback nu met 530 pk

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

De snelste Audi’s van dit moment

Nieuwe slee van de kerstman heeft 450 paarden

Valet steelt Audi RS 7 van hotelgast voor automeeting, RS 7 wordt bij meeting gestolen

Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien

De Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback Performance krijgen meer vermogen

Nu te streamen: In de Netflix-film The Gray Man wordt een Audi RS 7 aan puin gereden

Terugroepactie Audi omdat brandstofmeter verkeerde waarden aangeeft

Durf jij deze Audi RS 7 ’met wat werk’ te kopen bij Domeinen?

Audi onthult de snelste RS 4 aller tijden, maar helaas komt ie niet naar Nederland

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Kooptip: Nieuwe Audi RS 4 (B7)

Kooptip: VW Transporter RST5 met V8 uit RS 4

Boete voor kinderen in kofferbak in Spanje

Audi RS 4 vliegt bandenstapel in op kartbaan

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
