Na een spectaculaire GP van Amerika verkast het F1-circus naar Mexico-Stad. Max Verstappen bleek wederom superieur in Austin, ook na een extra lange pitstop. Ook naast de baan ging de actie door. Zo verloor Alonso zijn zevende plaats door een 30 seconden straf. Na veel tumult is deze straf is ingetrokken. Red Bull bleek in 2021 1,86 miljoen pond (of 2,16 miljoen euro) over de budgetlimiet te zijn gegaan.

Nu dat achter de rug is, gaan we verder waar het écht om draait; de actie op de baan. Tijdens de eerste vrije training voor de GP van Mexico 2022 doen er wederom jonge coureurs mee. Nyck de Vries mag nog een keer plaatsnemen in de Mercedes voor zijn overstap naar de Red Bull-familie. Daarnaast stapt Pietro Fittipaldi bij Haas in, Jack Doohan bij Alpine, Liam Lawson bij Alpha Tauri en Logan Sargeant bij Williams.

Veel actie tijdens de eerste training

Vanaf het moment dat de klok begint af te tellen, gaat men massaal de baan op. Liam Lawson laat al vroeg in de sessie weten dat hij problemen heeft met de remmen. Daarnaast zegt Charles Leclerc dat hij een lekke band heeft tijdens zijn eerste snelle ronde. Verstappen rijdt op harde banden de snelste tijd totdat de rest van het veld op zachter rubber naar buiten komt.

In een poging een snelle ronde neer te zetten, spint Verstappen in de snelle bochtencombinatie 9-10-11. Met een snelheid van ruim 160 km/u raakt hij de achterkant kwijt, maar weet verdere schade te voorkomen. Wel veroorzaakt de Nederlander een korte gele vlag. ‘Het is ongelofelijk. Ik kon hem gewoon niet opvangen. Er is zo weinig grip’, meldt Verstappen over de boordradio.

Met nog twintig minuten te gaan moet Fittipaldi zijn Haas aan de kant zetten met motorproblemen. Een kwartier later staat ook Liam Lawson stil. Het probleem met zijn remmen van het begin van de sessie speelt hem nu parten. Hij moet uit de auto stappen in het stadiongedeelte waarna zijn remmen vlam vatten. Dit betekent tevens het einde van de eerste training waarin de Ferrari’s de snelste tijden noteren.

1e vrije training van de GP van Mexico 2022

  1. Carlos Sainz
  2. Charles Leclerc
  3. Sergio Pérez
  4. Max Verstappen
  5. Lewis Hamilton

VT2 staat in het teken van 2023

Net als in Amerika houdt Pirelli een bandentest voor 2023 tijdens de tweede vrije training. Over deze banden maakt Pirelli zo min mogelijk bekend. Wel meldt de bandenfabrikant dat we deze training zachtere banden gebruiken dan vorige week in Austin. Russell, Ocon, Tsunoda en Albon mogen tijdens het eerste half uur van VT2 op de banden van dit jaar rijden, omdat ze hun auto uitleenden in VT1.

De overige coureurs volgen tijdens de bandentest netjes de orders van Pirelli op en nemen niet teveel risico. Tenminste, dat zou je zeggen. Na een half uur zet Leclerc zijn Ferrari in de muur. Hij verliest de auto bij de eerste bocht van de snelle combinatie waar Verstappen er eerder af ging. De achterkant van de Ferrari is aan gort waardoor de Ferrari-monteurs zich kunnen klaarmaken voor een flink sleutelsessie.

Tot slot de prognose voor de rest van dit weekend. Zoals altijd zit Red Bull er goed bij, al zijn ze voorlopig niet de topfavoriet. Mercedes zit ook goed in de wedstrijd, maar het sterkt lijkt vooralsnog Ferrari te zijn. Mercedes en Ferrari halen hun voordeel uit een speciaal aspect van de baan: de ligging van het Autódromo Hermanos Rodriguez.

Het Mexicaanse circuit ligt ontzettend hoog; 2.240 meter boven de zeespiegel. Hierdoor is maximale downforce de sleutel tot succes. Dat is het hele seizoen al het sterkste punt van Ferrari. We verwachten dat de rode rakkers tijdens de kwalificatie vooraan staan. Het is lastig zeggen hoe de Italianen met hun voordeel om gaan op zondag.

2e vrije training van de GP van Mexico 2022

  1. George Russell
  2. Yuki Tsunoda
  3. Esteban Ocon
  4. Lewis Hamilton
  5. Sergio Pérez

Hoe laat begint F1 in Mexico?

Zaterdag
3e vrije training: 19:00 uur – 20:00 uur
Kwalificatie: 22:00 uur – 23:00 uur

Zondag
Race: 21:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)