Nog maar drie races te gaan en dan zit het Formule 1-seizoen 2019 er weer op. Wat vliegt de tijd ook, nietwaar? Zeker als we je vertellen dat Max Verstappen dit weekend zijn 100e GP rijdt. We reizen af naar Noord-Amerika waar we in Austin, Texas het kampioenschapsfeestje van Hamilton mogen gaan vieren. Denken we.

Het kampioenschap 2019

Laten we eerlijk zijn, het kampioenschap is al vergeven. Lewis Hamilton moet in de Verenigde Staten minstens vijf punten halen om voor de zesde keer wereldkampioen te worden. Hiervoor is de zevende plek genoeg (of de achtste, met de snelste ronde). Tenzij we een doemscenario krijgen als bij de GP van Duitsland wordt de Brit dus gewoon kampioen.

Wat verwachten we van de GP van Amerika 2019?

Lewis Hamilton kan in stijl zijn kampioenschap binnen hengelen door ook nog eens de race te winnen. Of hij dit gaat doen, weten we niet, maar gezien zijn voorzichtigheid vorig jaar in vergelijking met Mexico dit jaar, kunnen we stellen dat Hamilton niet bang is voor een gevecht. Het ligt er wel aan wie hij tegenkomt op de baan – hij gaf eerder aan Verstappen meer ruimte te gunnen dan andere coureurs, omdat hij bang is voor een crash.

Daarachter strijden de Red Bulls, de Ferrari’s en Bottas om de overige twee plaatsen op het podium. We verwachten dat Mercedes op deze baan de beste auto heeft, met daarachter de Ferrari en de Red Bull dicht bij elkaar. Dan zal het gaan tussen de snelheid op de rechte stukken van de Ferrari’s en de snelheid van de Red Bulls op de technische delen van het circuit. Het kan een spannend gevecht opleveren waarbij we denken (of hopen?) dat Verstappen de rode bolides voorblijft. Het zou een stap dichter bij de derde plek in het kampioenschap zijn.

De GP van Amerika is een spektakel

Het Circuit of the Americas stelt nooit teleur. Dat komt mede door de verschillende karakteristieken van de baan. Zo is er wel wat copy-paste-werk gedaan door baanontwerper Hermann Tilke. Denk aan de S-bochten die zijn overgenomen van Silverstone (Magotts-Becketts-Chapel, voor de kenners). Het is een veelzijdig circuit door de combinatie van de lange rechte stukken, haarspeldbochten en technische secties.

Het circuit staat vaak garant voor goede races. Denk terug aan de Amerikaanse GP’s van afgelopen twee jaar, waarin Max Verstappen voor het entertainment zorgde. In 2017 start de Nederlander achteraan, rijdt naar voren, haalt op magistrale wijze Räikkönen in en wordt vervolgens bestraft wegens het afsnijden van de baan.

Een jaar later start Verstappen wederom achteraan en weet hij zich naar voren te werken. De laatste paar ronden gaat het tussen Räikkönen, Verstappen en Hamilton. Die laatste twee vechten om het hardst, waarbij Verstappen aan het langste eind trekt. Räikkönen sleept uiteindelijk de overwinning binnen. Dat gunde iedereen de Fin, die een van zijn laatste races voor Ferrari reed.

Max Verstappen over de GP van Amerika 2019

‘Het is altijd fijn weer in Austin te zijn en het is een gave baan om mijn 100e Formule 1-race te rijden. Ik geniet van Amerika in het algemeen en helemaal van Texas. Ik geniet van de baan: het is er best hobbelig voor een nieuw circuit en het is een mooie combinatie van ouderwetse bochten, wat het erg lekker maakt om te rijden.

‘Onze auto zou er hopelijk aardig competitief moeten zijn en we hadden vorig jaar een leuke race toen we vanuit het achterveld naar het podium reden. Er is veel mogelijk op deze baan, want er zijn veel goede inhaalmogelijkheden, wat het interessant maakt in de race. De zesde plaats in Mexico was niet waar we gehoopt hadden te finishen, want de auto was erg snel. Maar het was een goed herstel vanaf P20, na alles wat in het begin van de race gebeurde.’

Weersverwachting voor de GP van Amerika 2019

Helaas, peanut butter. Vooralsnog wordt er nul procent kans op regen voorspeld voor Austin, Texas. Het is dan ook Texas. Wellicht is het in Brazilië weer een regenfeestje, net als in 2016.

TopGears voorspelling voor de GP van Amerika 2019

01. Lewis Hamilton
02. Valtteri Bottas
03. Max Verstappen

Data en tijden van de GP van Amerika 2019

Vrijdag 1 november 2019
1e vrije training: 17:00 – 18.30 uur
2e vrije training: 21:00 – 22:30 uur

Zaterdag 2 november 2019
3e vrije training: 19:00 – 20:00 uur
Kwalificatie: 22:00 – 23:00 uur

Zondag 3 november 2019
Race: 20:10 – 22:10 uur

Foto’s: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari, Daimler AG

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)