We schroefden de helderheid van deze teaserfoto omhoog om te kijken of de foto wat details zou weergeven van de aankomende Audi RS-modellen, maar helaas gaat het hier om een computerbeeld met pikzwarte auto’s, en niet foto’s die donker gemaakt zijn. We moeten het dus doen met logische redenatie, de kennis die we hebben en een vleugje geruchten.
Te beginnen met de auto waar jullie reikhalzend naar uitkijken: de nieuwe Audi RS 6. Deze powerstation is al sinds de eerste generatie publieksfavoriet en maakt naar verwachting dit jaar nog zijn debuut. Audi houdt de lippen nog stijf op elkaar, maar we durven met redelijke zekerheid te zeggen dat de nieuwe RS 6 de welbekende 4,0-liter V8 krijgt met meer dan 600 pk.
Aandrijflijn uit de Panamera S E-Hybrid
De 4,0-liter V8 zal ook in de Audi RS 7 liggen en optioneel met een extraatje. De aandrijflijn uit de Panamera S E-Hybrid, die in de Porsche 680 pk produceert, zou ook naar de RS 7 komen met een vermogen dat rond de 700 pk ligt. Logischerwijs zou deze aandrijflijn ook naar de Avant komen. De RS 7 zou dit kwartaal nog moeten komen en de RS 6 aan het einde van dit jaar.
Op naar de volgende Audi met de 4,0-liter V8, de RS Q8. Deze beul zag je al regelmatig in een camouflagejasje rondjes rijden over de Nürburgring. Audi laat niets los over deze SUV, maar gezien de Q8 op hetzelfde platform als de Cayenne en de Urus staat, moet het heel raar lopen als de V8 niet zijn weg vindt naar deze SUV. Verwacht 600 tot 650 pk.
De prestaties van de Audi RS 6, RS 7 en RS Q8
De grote vraag is alleen welke prestaties de Audi’s neer gaat zetten met de V8. Staat de Volkswagen Groep toe dat Audi’s sneller worden (of net zo snel worden als) Porsches? De 0-100-tijd van de RS 6 en RS 7 zal sowieso rond de 3,5 seconden schommelen. De Panamera doet het in 3,4 seconden. De Audi RS Q8 zal net onder de 4 seconden duiken.
Dan zijn er nog de RS Q3 en de RS Q3 Sportback. De auto’s kun je zien als de hogere versies van de Audi RS 3. Ze krijgen dus allebei een vijfcilinder met ongeveer 400 pk. De 0-100-tijd zal nog boven 4 seconden zijn en de RS Q3 zal sneller zijn dan de T-Roc R, die in 4,9 seconden naar de 100 km/u sprint. Verwacht deze auto’s aan het einde van dit jaar nog.
De laatste van de aankomende Audi RS-modellen is de Audi RS 4. De middenklasser is pas gefacelift en we verwachten niet veel meer dan een frisse snoet, dezelfde 2,9-liter V6 en zo’n 450 pk. Als het allemaal meezit, en de geruchten waar zijn, komen deze RS-modellen dit jaar al naar een scherm bij jou in de buurt en een deel op de autobeurs in Frankfurt in oktober.
Eric van Voorden heeft op 7 augustus 2019 geschreven:
Wanneer komt een Tesla killer? en dan wel een op elektriciteit , ipv een klimaat killer..
Stefaan heeft op 8 augustus 2019 geschreven:
@Eric van Voorden de tesla killer bestaat al lang de huidige RS6 ( C7 ) Performance je Tesla maakt geen schijn van kans. Komt daarbij dat je Tesla na éénmaal zo bruut optrekken zen batterij naar 50´% gaat en dit dus geen tweemaal na elkaar gaat doen tussen bla bla bla door de marketeers en de werkelijkheid zit een verschil van hier tot in Tokyo. En wat betreft het klimaat de auto is voor de overheid de grote boosdoener mensen open jullie ogen dan gaan jullie zien dat dat zo niet is en als laatste ja hoe wordt elektriciteit toch weer gemaakt Tja