Het is het eeuwige dilemma waarmee iedere autokoper wordt geconfronteerd. Koop je een nieuwe, met dat lekkere gevoel dat garantie je biedt, of ga je voor gebruikt en dus in potentie voor veel meer waar voor je geld? Rustig maar: TopGear, de bekende occasion-fluisteraar, is hier om je te helpen beslissen. Laten we eens kijken naar een goed tweedehands alternatief voor de nieuwe VW Golf 8.

Verstandig. Er is geen beter woord voor de aanschaf van een gloednieuwe VW Golf. Op deze foto’s zie je er een van de achtste generatie, de versie met drie cilinders en 90 pk die net wat meer kost dan 25.000 euro. Ook die uitvoering heeft een goeddeels knoploos, nieuw interieur en een opgefrist maar herkenbaar exterieur. Mensen zouden maar overstuur kunnen raken van meer verandering. Er komen natuurlijk diverse uitvoeringen, waaronder een GT, een GTE plug-in en uiteindelijk ook een GTI en een R. Maar geen e-Golf, vanwege de op handen zijnde elektrische ID 3.

De VW Golf 8 staat op hetzelfde MQB-platform als het uitgaande model. Maar het merk houdt vol dat er veel innovatie en verandering in de achtste generatie te vinden is. Wat je uiteindelijk in handen krijgt, is de functionaliteit van gezinstransport. Een klasseloze auto met veel bruikbaarheid, veel technologie en hoge bouwkwaliteit. Daarbij is de standaarduitrusting prima. En de veiligheidsvoorzieningen geven je het warme, geborgen gevoel dat je voor hetzelfde geld weliswaar een meer opwindende auto had kunnen kopen, maar dat je de juiste, verstandige beslissing hebt genomen.

Wij kwamen tot de conclusie, nadat we ’m testten, dat deze Golf een zeer goed gepolijste versie is van een Golf. Meer verfijning en veiligheid, betere techniek, verbeterde besturing, modernere verlichting. Een algehele upgrade van wat toch al een veilige gok was. Maar wat als je niet zozeer alleen maar op veilig wilt spelen? Misschien hebben we een idee.

Alternatief: VW Phaeton én een Golf 7 GTI

Voor prijzen vanaf 3.000 euro rij je een Volkswagen Phaeton. Lijkt een koopje, toch? Een onder de radar glijdende über-sloep die in essentie een Bentley Continental is met een iets afgezwakte versie van de 4.2 V8 uit de R8 – en met een VW-logo. Je kunt ’m zelfs kopen met dezelfde W12 als de Bentley, al zijn die niet zo makkelijk te vinden. En als je ze vindt, kosten ze doorgaans veel meer geld. Of ze zijn geïmporteerd en hebben 372.000 kilometer op de teller staan (dan kosten ze wel weer minder). Maar goed, de Phaeton: de auto die VW een soort Byzantijnse verliezen deed lijden. Een auto die een man-van-het-volk badge combineert met de houding van een oligarch.

We spoelen door naar een paar jaar later, en de excessieve VW Phaeton 4Motion is ineens vrij goedkoop. Goedkoop genoeg om z’n uitzinnige, jacht-achtige proporties te negeren, ’m te kopen en nog genoeg geld over te hebben voor een reddingsboot. Zoals bijvoorbeeld een netjes onderhouden Golf GTI van de afgelopen, zevende generatie. Twee spectaculaire auto’s in je garage voor de prijs van één nieuwe VW Golf. Wat zou je je nog meer kunnen wensen?

Een TopGear-favoriet

Deze keuze vraagt wel enige studie. We vinden op internet een zevende-generatie GTI – een favorietje van ons – voor minder dan 20 mille, met niet eens zo veel kilometers op de teller. Dan hebben we het over een goed in de opties zittende Golf met Performance Pack en 230 pk, geen hondenhok. Koop je die, dan heb je met dit budget nog genoeg geld over voor een Phaeton.

Er bestaan allerhande uitvoeringen van de Phaeton, overigens: de V8, de V6 TDI, de V10 TDI en zelfs de eerdergenoemde W12. De meeste zijn best betaalbaar, qua aanschaf dan. Zelfs in het midden van de markt zien we ze voor minder dan 10 mille. We vonden een net uitziende V8 4Motion voor nog geen 9.000 euro. Ja, je moet a) wel stalen zenuwen hebben om erover na te durven denken, en b) extra stalen zenuwen om eraan te beginnen. Maar als je ’m afschrijft op het moment dat de kosten hoger dan de dagwaarde worden, heb je tot die tijd in ieder geval een heerlijke auto voor op de snelweg gehad.

Waarom de Volkswagen Phaeton zo goedkoop is

Het is niet anders: op het moment dat grote, luxe auto’s en limousines de showroom uitrijden, beginnen ze af te schrijven als een dolle. Goeddeels is dat op het conto te schrijven van het bizar dure onderhoud en het brandstofverbruik. De Phaeton is in essentie gebouwd op hetzelfde onderstel als de Bentley Continental (de oudere) en de op twee na laatste generatie Audi A8.

Maar het is een VW, dus hij ontbeert cachet. En het betekent dat hij gecompliceerd is. We hebben weleens vernomen dat een Phaeton drie CAN-databussystemen, 3,2 kilometer aan kabels, 2.000 draden en 64 control-units heeft. Genoeg om de meeste onafhankelijke garagisten om hun moedertje te doen roepen en de VW-dealers in hun handen te doen wrijven.

Vaak moet de hele motor eruit om een reparatie te kunnen uitvoeren. En hoewel Phaetons zeer goed zijn ontworpen en gebouwd, zullen de kosten al snel de prijs overstijgen die je voor de auto hebt betaald. De les bij deze categorie auto’s: heb je geen geld voor een nieuwe, dan kun je ook het onderhoud van een occasion niet betalen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)