Preuninger is de baas van Porsches GT-divisie en gaat dus al twee decennia over gewicht strippen en vleugels (en stickers) toevoegen aan 911’s. Niemand weet meer van hardcore sportauto’s met de motor achterin dan hij. Behalve misschien meneer Chris Harris. De twee gaan neuzen in de Porsche-hemel, waar van elke GT-variant minimaal één exemplaar aanwezig is.
Andreas Preuninger: Chris, welkom in onze Ark van Noach. Eén van elke GT-variant van de Porsche 911 ooit.
Chris Harris: Normale mensen dromen van mooie mannen of vrouwen; ik van een ruimte vol Porsche GT3’s. Waar beginnen we?
AP: Nou, zonder mij. De tweede generatie 996 was de eerste GT3 waar ik aan gewerkt heb. De allereerste editie heb ik gemist.
CH: Ah, omdat jij het origineel niet hebt ontwikkeld, kan ik er wel een paar dingen over zeggen, toch? Ik weet nog dat ik naar Weissach kwam om de eerste GT3 op te halen die naar het VK zou gaan, in juli 1999. Hij was erg cool, maar zeker niet perfect. We gingen ermee naar een circuit – hij was niet zo snel als ik had verwacht en zijn remmen hielden het niet vol. De tweede generatie, die van jou, claimde 20 pk méér te hebben, maar het voelde als 50, en de remmen werkten wél. Jouw magie was begonnen… Hoe evolueerde die tot de eerste GT3 RS?
Het eerste project van Andreas Preuninger
AP: Dat was mijn droomproject, omdat ik een poster van de Carrera RS 2.7 boven mijn bed had hangen toen ik tien jaar oud was. Het gebeurde omdat we de nieuwe wielophanging voor de 996 RS-racer moesten homologeren, en ik toch ook wat eer aan de 2.7 RS wilde betuigen. En dus kreeg ie een koolstofvezel motorkap en wat voor die tijd een enorme achtervleugel was.
CH: Hij ziet er nu klein uit.
AP: Wist je dat het de eerste straatauto van Porsche was waarin we alcantara hebben gebruikt? Oké, alleen op het stuur, de pook en de deurhendel, maar toch. En het was de eerste keer dat we polycarbonaat ruiten gebruikten.
CH: Haha, wat nerdy. De besturing in deze auto is ongelooflijk, hè? Zo levendig!
De BMW M3 CSL was net uit
AP: BMW was net met de M3 CSL gekomen, een auto die ik fantastisch vond. Het was een goede tegenstander. Wij hadden Pirelli’s, zij Michelins – dat beïnvloedt de besturing enorm.
CH: Oké, over naar de 997. Die wordt een beetje vergeten, omdat iedereen die Tweede Generatie wil, maar eigenlijk is deze motor spectaculair, toch?
AP: Het was een heel bijzondere auto, zeer succesvol, er zaten voor het eerst ultra-high-performance banden van Michelin onder. We boden hem aan met keramische remmen en alleen met handbak. Meer sportauto heb je niet nodig.
De resetknop
CH: Hoe vaak ga je even in deze jongens een rondje doen om jezelf te herinneren aan het DNA van wat je aan het maken bent?
AP: Ik denk dat het heel belangrijk is om voeling te houden met de oude auto’s, om soms even de resetknop in te drukken. Je bent namelijk geneigd het oude te verheerlijken en het nieuwe te vergeten. En dus rijdt mijn hele team regelmatig in deze auto’s, om er zeker van te zijn dat de nieuwe auto goed in de lijn van zijn voorgangers past, en de GT3-waarden en het DNA vertegenwoordigt.
CH: Aha, de tweede generatie 997. Hier heb ik van alle GT3’s waarschijnlijk het meest in gereden. Voor mij voelde deze alsof jullie GT-divisie zichzelf echt op de kaart had gezet. Iedereen wilde er een.
AP: Omdat we wisten dat we genoeg auto’s konden verkopen om de investering eruit te halen, zijn we lekker losgegaan. Nieuwe remmen, centerlock-wielen, een 3.8-motor, andere nokkenassen, meer toeren, meer power.
CH: Je hebt me ooit eens verteld dat er dankzij een nieuwe coating van de grille meer lucht doorgelaten kon worden. Ik weet nog dat ik dacht: ‘Kom op nou jongens, serieus?’ Maar je was er heel stellig over. En de mensen die dit soort auto’s kopen vinden dat soort details ook heel belangrijk.
AP: We concentreren ons graag op de details omdat de som van de kleine dingen het geheel begerenswaardig maakt.
De Porsche 911 GT3 4.0 RS
CH: Hoe poëtisch. Kijk, hier staat er een waar iedereen het nog steeds over heeft: de GT3 RS 4.0. Ik weet nog dat je wat bleekjes zag toen je vertelde hoeveel het kostte om een groter richtingaanwijzerlampje te maken dat in de verbrede wielkasten paste. Hoe duur was dat stukje plastic ook alweer?
AP: Ik geloof dat we al op 250.000 euro zaten voor we ook maar één onderdeel hadden gemaakt. Dat waren onze eerste koolstofvezel bumpers. Vanbinnen is de auto helemaal gestript. Het totaalpakket is in sommige opzichten nog altijd de benchmark voor de auto’s van vandaag. Ik heb deze veel gereden vanwege de nieuwe GT3.
CH: Die daar onder dat doek staat. Mag ik?
AP: Daar is het nog te vroeg voor [nu niet meer, red.]. Je zult je tevreden moeten stellen met die gesluierde aanblik. Net als bij een bruid.
CH: Dus je hebt me naar Duitsland laten komen om een auto niet te zien. Weet je zeker dat je Ferrari niet bent? Oké, laten we dan even kijken naar de 991 GT3. Ik kan me herinneren dat ik deze voor het eerst reed in Barcelona. En dat snel duidelijk werd dat de Spaanse politie niet zo gelukkig was met onze aanwezigheid.
AP: Ze zaten met helikopters achter ons aan, Chris.
CH: Klopt. Het was net een slechte aflevering van The A-Team. Ze hebben toen een helikopter op de weg gezet en alleen maar gezegd: ‘En nou wegwezen.’
AP: We maakten ons zorgen over de camera die langs de weg stond met de opnames van al dat driften.
Een controversiële stap
CH: Ik had de SD-kaartjes in mijn sok gestopt. Hoe dan ook, de auto. Dit was je meest controversiële stap. Meesturende achterwielen, elektrische stuurbekrachtiging en alleen een PDK-automaat. Alle internetforums sloegen op tilt.
AP: De zin die ik aan deze auto vastplakte, was: ‘Hou je kop en rij hem eens.’
CH: Dus er staan allemaal journalisten zoals ik tegenover je, die zeggen: ‘Oh. Het is geen handbak.’ Wat doe jij als antwoord?
AP: De 911 R. Ik moet eerlijk zijn: de 991 GT3 was zo’n groot project dat we de handbak voor later moesten bewaren, en hem pas op de 911 R konden introduceren. Een ster was geboren en we hadden de handbak nu op de plank liggen voor de volgende generatie GT3.
CH: Ik weet dat ik een oude vent ben, maar ik vind ze gewoon prachtig zonder vleugel, en met stoffen bekleding. Ik blijf hier niet te lang staan, want dan krijg ik weke knieën. Kunnen we nu dat doek van die nieuwe halen?
AP: Ik heb je al gezegd: dat mag ik niet. En als ik mijn baan kwijtraak, kan ik dit soort auto’s niet meer bouwen.
CH: En ik zou moeten onderduiken. Oef: zag ik daar nou een 991 GT3 RS?
De extreemste tot nu toe
AP: Dat was nogal een gamechanger qua circuitvaardigheid. Zo’n extreme auto hadden we niet eerder. Geen andere auto in die klasse produceerde zo veel downforce. Er waren andere bedrijven die claimden dat hun auto net zo veel had, dus die hebben we maar eens in de windtunnel gezet. Ze kwamen niet eens in de buurt. Onze RS produceert écht 350 kilo downforce op topsnelheid.
CH: Ik ga de tweede generatie GT3 RS even negeren, vanwege wat erna komt: de GT2 RS. Uit wat voor vreemd deel van je brein kwam dit 700 pk sterke monster?
AP: Ik wilde een motor die klonk als die van een 911 Turbo uit de jaren negentig, zonder de vertraging. Als ik drie auto’s mocht houden die ik heb helpen maken, zou de GT2 RS er altijd een van zijn. Het lijstje zou variëren al naar gelang mijn stemming, maar er zou altijd een GT2 RS op staan.
CH: Vertel eens wat meer details over deze 992 GT3. Hij heeft niet eens zo heel veel meer power dan zijn voorganger, maar op de weg is 500 pk ook gewoon genoeg, toch?
AP: 500 pk, voor een auto van die grootte en dat gewicht, is ruim voldoende om je binnen een paar minuten achter de tralies te krijgen. We hebben ons hier geconcentreerd op de rijdbaarheid en het vertrouwen dat ie geeft. De auto is over de ’Ring een stuk sneller, dus dat streven is, ondanks zijn slechts 10 pk extra, wel gelukt.
CH: En hij klinkt geweldig. Ik was een beetje bang dat hij door de nieuwe regels binnenin wat saaier zou klinken. Nou, echt niet.
AP: Hij klinkt wellicht wat volwassener, maar binnenin is ie echt nog luider dan de vorige. Maar het gaat niet alleen om de motor. Hier deden we voor het eerst een voorwielophanging met dubbele wishbones, totaal nieuw voor een 911.
CH: Er zijn hele hordes coureurs die zeggen: ‘Goddank, daar hebben we nou twintig jaar op zitten wachten.’
AP: Het helpt de auto enorm. Goed, hij is iets groter geworden, maar het heeft zo zijn voordelen. Hij heeft grotere spoorbreedtes, geheel nieuwe vering, hij is op het circuit stukken beter.
Welke transmissie?
CH: Dus, de 992 GT3 is leverbaar met handbak en PDK?
AP: Beide opties zijn er omdat ik het beu ben om mensen te vertellen wat de ideale combinatie is.
CH: Komt er een Touring?
AP: Iets nadat we deze hebben geïntroduceerd, zal die er komen, ja. Daar kun je mee naar de opera. Het wordt het soort auto dat James Bond zou rijden als er geen Aston Martins op de wereld waren.
CH: Hoe cool zou dat zijn? James Bond die een GT3 Touring rijdt! Komt er een cabrio?
AP: Nope.
CH: Komt er een diesel?
AP: Pfffft. Ja hoor, Chris.
AP: Komt er een elektrische?
AP: Oh, absoluut.
Een formidabele erfenis
CH: Even zonder dollen: als ik deze allemaal bij elkaar zie, voel ik me oud.
AP: Jij voelt je oud? In die oranje 997 GT3 RS heb ik mijn zoon van het ziekenhuis naar huis gebracht, toen ie net was geboren.
CH: Het is een formidabele erfenis en er is alles bij elkaar nogal wat tijd in gaan zitten, maar het zijn wel twintig jaren van verdomd goed spul, nietwaar?
AP: Geen zorgen, toch hebben we ook nog wel wat ideeën over voor de toekomst…
Reacties