Wie schudt Paul Jambers even wakker? We hebben een nieuwe gast voor zijn programma (je weet wel: ‘Overdag is hij een heel normale…’, afijn). De nieuwe Need for Speed Heat is namelijk een spel met twee gezichten. Overdag ben je een racer die zijn geld verdient met legale races, maar ‘s nachts schiet je de straten op, naarstig op zoek naar ander racend tuig om je reputatie op te vijzelen. Dus, hoe speelt de nieuwe Need for Speed Heat?

Niet altijd online

Het goede nieuws voor veel spelers: Need for Speed Heat kun je offline spelen. Dan rij je in je uppie door de grote wereld met enkel computergestuurde tegenstanders. Kies je voor online, dan verandert de open wereld niet, maar heb je wel kans om andere spelers tegen te komen. Ook kun je samen met vrienden in een crew of een party zitten en samen races doen. Het vervelende van online is dat je het spel niet kunt pauzeren, ook niet als je in je eentje een race doet tegen computertegenstanders.

De tuning in Need for Speed Heat

Hier draait het om, toch? In de app kon je al eerder proeven van de tuningsmogelijkheden in NFS Heat. De game stelt op dit gebied niet teleur en we durven bijna te garanderen dat je geen enkele auto zult treffen die er hetzelfde uitziet als jouw knutselproject. Bumpers, grilles, koplampen, zijspiegels, wielkastverbreders, spoilers en velgen zijn een greep uit wat je kunt aanpassen aan jouw auto. Je kunt in de nieuwste NFS zelfs het uitlaatgeluid aanpassen aan jouw smaak, door bijvoorbeeld de blikkerigheid of de backfire bij te stellen.

De wegligging in NFS Heat

Altijd een dingetje bij Need for Speed, de wegligging van de auto’s. Het grote boek met natuurwetten staat in de bibliotheek van EA Games nog altijd ongebruikt in de fictie-sectie. In grote lijnen is het racen en het camerawerk hetzelfde als bij de voorgaande delen, wat inhoudt dat je de remmen weinig zult gebruiken. De camera trilt en het beeld vervaagt om snelheid en spektakel te veinzen. Waar het rijden bij de voorgaande delen soms ronduit irritant was, voelt het nu meer gepolijst. De auto rijden beter op lage snelheden en het rijden voelt natuurlijker.

Een groot verschil is de nadruk op driften. In veel bochten ben je nu het snelst door kort het gas los te laten, te sturen, en weer te gassen. De auto schiet dan automatisch in een gemakkelijk te controleren drift. Tuurlijk, het is vermakelijk en dit is nu eenmaal NFS, maar het ligt wel erg ver van echt autorijden af. Het voelt daarmee als een racegame die niet gemaakt is voor autoliefhebbers, zoals Fast & Furious dat ook al lang niet meer is.

Het nadeel van het driften is dat pendelen niet goed mogelijk is in een race. Je kunt tijdens een drift de auto niet omzwaaien naar de andere kant om de drift voort te zetten. Voor elke bocht moet je de drift opnieuw inzetten, wat onnatuurlijk aanvoelt. Als je dit eenmaal onder de knie hebt, speelt NFS vermakelijk en zonder al te veel frustraties over de wegligging. Daarbij kom je maar weinig vast te staan achter solide objecten; de meeste bomen en paaltjes kun je met minimaal snelheidsverlies aan de kant rammen.

Een dubbelleven Need for Speed Heat

Nieuw voor de reeks is de keuze voor dag en nacht. Overdag rij je vrij rond voor het prachtig vormgegeven Palm City en kun je legaal uitgezette races rijden. Als je je gedraagt tussen de races door, heb je niets te vrezen van de dienders. Op elk gewenst moment kun je de zon naar de andere kant van de aardbol sturen en je racelicentie opbergen. Je kunt de poet die je legaal verdiende en in je auto stak nu aan het werk zetten om Rep (reputatiepunten) te verdienen. Met deze reputatie ontgrendel je weer legale races in het daglicht.

Met denk niet dat je ongestraft wegkomt van een illegale straatrace. De Heat (vergelijkbaar met het wanted level in GTA) neemt toe en de politie gedraagt zich meer en meer alsof ze in het laatste uur van hun dienst zitten; de achtervolging moet snel afgelopen zijn en de slechtgehumeurde agenten spelen geen spelletjes. Met grof geweld wil de politie je klemrijden of je auto aan gort beuken. En dat gaat ze lukken ook. Leg je het af tegen de politie, dan mag je geld inleveren en neemt je Rep af.

In het NFS-universum voegt een stel zwaailichten bij benadering 2.000 pk toe, zodat zelfs de nederige Ford Crown Victoria elke denkbare auto kan bijhouden. Een snelle auto is dus niet genoeg. Je moet de politie te snel af zijn met je stuurgedrag. Je kunt per nacht drie keer door een tankstation rijden om je auto te repareren. Daarbij zijn er diverse upgrades die je kunt inzetten om je kansen te vergroten. Door veilig en buiten de handen van de politie je garage te bereiken, kun je weer terug wisselen naar overdag.

Minder tenenkrommende filmpjes, jammer

Onze smeekbedes zijn niet verhoord. De NFS uit 2015 had nog filmpjes met echte acteurs en de voorgaande editie, Payback, had nog een ongeloofwaardige verhaallijn verzadigd met stomme clichés, slechte one-liners en ander tenenkrommend schrijfwerk. Het verhaal van NFS Heat ligt er minder dik bovenop en daardoor is de verhaallijn van het spel beter dan voorgaande delen, maar in veel mindere mate een guilty pleasure.

Verder ziet Need for Speed Heat er gelikt uit. De graphics zijn uitstekend, het fictieve Palm City druipt bijna je scherm uit en de visuals en de menu’s zijn prachtig vormgegeven. Hier en daar is nog sprake van een kleine bug of een schoonheidsfoutje, maar die zullen ongetwijfeld spoedig verdwijnen met updates. Oh, en lootboxes (een soort loterij waarbij je met echt geld moest betalen) voor upgrades zijn er niet meer.